Tips för blivande ekonom

Hej
Jag har sökt till ekonomprogrammet till hösten men jag är oroad om jag inte kommer att tycka om ämnet. Jag har läst ekonomi i gymnasiet men nu när jag ser tillbaka på det känns det som att jag valde programmet bara för att klara ämnena men inte verkligen förstå ämnet.

Jag valde ekonomi för att jag visste på något sätt att jag ville läsa vidare på universitet men inte helt visste vad det var. Jag kollade på högskoleförberedande programmen och det som passade mig mest var Ekonomiprogrammet. Vi hade de här högskoleförberedande programmen att välja mellan : Ekonomiprogrammet, Estetiska programmet, Humanistiska programmet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet.

Jag har inte så svårt med skolan, jag planerar studierna och vill alltid få så hög betyg som möjligt. Jag har ganska bra betyg. Min största bekymmer är dock att det inte blir på samma sätt här också att man bara pluggar för att klara provet/tentan. Risken finns att jag man inte lär sig och glömmer rätt mycket snabbt.

Jag vill därför få en aningen om hur det kände för er som läst ekonom (Helst inom redovisning och revision)

Kort : Dessa svar skulle jag vilja få svar på.

Hade ni stor intresse för redovisning/revision redan från början eller kom intresse med tiden när ni läste program/kurser inom redovisning?

Varför valde ni att bli ekonom? Hade ni bekanta som jobbar med det om eller var ni själva var intresserade av ämnet?

Hur svårt är kurserna ni läste? vet att du är olika kurser man läser men om ni skulle säga generellt?

Nu när ni har fått jobb, hur skulle ni säga att er utbildning har förberett er för ert första arbete. Kunde ni komma in rätt snabbt och förstå arbetsuppgifterna eller behöver ni bygga på mer utbildning från företag/bolaget?

1. Inte något särskilt intresse. Gillade ekonomi, var ok på matte. Kan inte säga att intresset blev så mycket större, men kändes ändå mer intressant än de andra inriktningarna.

2. Jag visste inte vad jag ville göra men tänkte det var en bred utbildning som man kunde göra lite vad som helst efter.

3. Det var en lätt utbildning. La ungefär 15h i veckan. Ska dock sägas att jag har rätt lätt för mig när det kommer till att plugga. Dock var detta 15 år sen så kan ju ändrats, men läste på SU vilket då iaf betraktades som helt ok, men inte i klass med Handels eller Lund.

4. I princip ingenting. Började jobba som revisor och lärde mig mer på att gå bredvid en kollega i 6 månader än jag lärde mig på fem år som student.

Hade jag kunnat gå tillbaka i tiden hade jag jobbat något ytterligare år för att komma på vad det är jag verkligen skulle vilja göra. I efterhand borde jag pluggat psykologi eller till ingenjör, men vet ju inte hur det hade varit så inget som grämer mig.
Jobbar nu i en helt annan bransch med 0 koppling till ekonomi. Dock hade jag inte fått mitt nuvarande jobb innan mitt föregående och det föregående hade jag inte fått om jag inte varit revisor, så fördelen är att det är en bred utbildning.

1 gillning