Tips när det gäller anställningsform med hänsyn till bolån

Hej,

Skriver här då jag inte känner att jag har någon bra i min närhet att bolla med. Jag blev varslad i höstas och är nu äntligen i slutskedet på 3 jobb. Två av dem är tillsvidareanställning (med provanställning) och en roll är som konsult via bemanningsföretag under 10 månader.

Nu har konsultjobbet gett mig ett jobberbjudande. Och jag har bett om några dagars betänketid för att hinna höra av mig till dem andra två jobben som jag ser som mer intressanta på grund av anställningsformen (tillsvidareanställning). Arbetar inom marknadsföring och det är en tuff tid just nu för alla som jobbar inom detta (företag skär ner). Därför väger en trygg anställning tungt, men jag vill ju inte riskera att stå helt utan jobb när jag äntligen har tre på bordet.

Hur ska jag tänka?

Är också på tapeten att köpa bostad med min sambo nästa år (vi måste verkligen flytta till större då vi bor i en etta) så det väger jag också in. Och jag har tolkat det som att då måste jag ha en fast anställning.

Ta de fasta jobben om du kan. Det är lätt att gå till gig-jobb men svårare att få fast.

Banken kommer också kräva fastanställning när du vill låna. De vill också att du inte har provanställning när ni skriver.