Bolån där en ska börja studera

Tjena!

Vi funderar på att köpa bostad. En arbetar med tillsvidare/fast anställning. Den andra har en tillfällig anställning med tankar om att börja studera i september redan.

Jag har använt SBAB:s kalkylator på hur mycket man får låna. Min sambo kommer studera och mest troligt jobba extra vid sidan av. När jag fyller i till banken så räknar dom att “vi” får ta lån för hälften av lånelöftet vi hade velat ha. Fyllde i studiemedel för sambon. Förstår att dom inte räknar det som inkomst utan som ett extra lån.

Jag har räknat ekonomiskt på det redan och vi kommer defintivt ha råd att ta lånet oavsett. Detta är såklart bara en kalkyl, men hur tror ni chanserna ser ut för att få ta ett lån där den ena parten i nuläget inte har en tillsvidare anställning samt med ambition att börja studera?

Måste banken veta vad ni ska göra i framtiden? Om du har räknat på att ni har råd så kör.

Ni kan ju höra med bankerna men vanligtvis vill de att man ska ha en fast inkomst och vara fast anställd. Kan ni hitta andra lösningar, tex en förälder som medlåntagare?

När vi ville ta bolån för fyra år sedan så sa vi först som det var, att min sambo jobbade och att jag gjorde praktik och skulle plugga 2 år till. Jag hade även en fast anställning som jag var tjänstledig från. Då fick vi helt nej. Till nästa bank sa vi att jag gjorde praktik men skulle söka jobb efter den och om jag inte fick inom min nya bransch skulle jag gå tillbaka till min fasta tjänst, då fick vi ja.

Inte riktigt likadant som för er men verkar inte så bra att säga att man ska studera i alla fall.

1 gillning

Bankerna räknar inte bara studiemedel och csn som noll inkomst utan räknar till och med att partnern som studerar som minus i kalkylen. Alltså den som inte studerar ska alltså försörja den som studerar enligt bankens kalkyler.

Vi hade samma problem vid vårt första husköp. Kunde inte köpa när sambon vid tillfället studerade om hon stod med som låntagare/köpare, jag fick själv stå som ägare och låntagare så gick det att köpa för oss. Så har ni båda jobb nu så nämn det, eller kanske bara en av er kan stå som köpare.

Jag vet att när min svåger använde samma personliga bankman i en annan stad som mina svärföräldrar så löste den så han fick låna. Vet även att när min syrra med man sålde sin första bostad för sex månader sedan hade hennes man precis fått sparken och börjat plugga, ändå fick de utöka till ett större lån på en ny dyrare bostad.

När vi skulle köpa bostad var jag tingsnotarie (med garanterad anställning i två år) och otroligt goda förutsättningar för att ha ett jobb med minst 5 000 kr mer i månaden när jag var färdig. Trots det räknades jag - 500 000 kr i bolån pga min frus försörjningsrisk för mig då anställningen inte var tills vidare. Att tillägga så har jag haft sommarjobb varje sommar sedan jag var 14, jobbat minst 8 veckor varje sommar jag pluggat och aldrig varit utan anställning/plugg sedan jag tog studenten. Det var inte värt någonting.

Så kolla med en familjemedlems bankman om de har någon god kontakt är mitt förslag.