Jag (23) och min sambo (24) vill gärna köpa hus inom 1 år. Min sambo har precis tagit examen och har en lön på ca 45 000, jag har dock 2 år kvar av studier.
Vi har sparat mycket och har möjlighet att lägga ca 1 500 000 i kontantinsats utan problem men bankerna verkar inte särskilt sugna på att låna ut till oss ändå då jag inte har en fast inkomst som student.
Vet ni om det finns möjlighet att ha en tredje medlånetagare (någon av våra föräldrar)? Eller är vi ”tvingade” att vänta till även jag börjar jobba på heltid?
Vad händer om din sambo ansöker ensam om lån? Jag frågar för att jag är medlåntagare till min 22-åring när han köpte lägenhet förra året. Vissa banker lånade hellre ut mer till enbart mig än till oss båda tillsammans. Detta för att jag då s a s slapp “bördan” av att stå för sonens uppehälle när han inte hade fast tjänst. Testa det!
Nästa steg är att kolla med släkt om att vara medlåntagare. Hur banken vill göra det upplägget får ni fråga dem, men rent teoretiskt ska man kunna vara tre om ett ägande, men kanske går det lättare om exempelvis någon av dina föräldrar s a s garanterar din del av köpet. När du sedan är färdigutbildad och fastanställd kan ni flytta över låneansvaret och därmed ägandet.
Tredje sättet att lösa det är att ha lite is i magen och invänta att du blir klar med studierna och får jobb. Det är den tryggaste lösningen för alla.
Vi fick bolån trots att min fru studerade. Det enda som verkade spela roll för dem (SBAB) var att min inkomst var tillräcklig. Dock var det en bostadsrätt, som antagligen var långt billigare än de hus ni tittar på (även om man tar bort 1,5 miljon). Har ni frågat “alla” banker? Om alla säger nej (frånsett nischbanker) är det antagligen för att enligt deras kalkyler så är hushållsinkomsten (45 000) för liten i förhållande till de beräknade kostnaderna för boendet.
Tycker ni att ni har råd ändå och vill flytta nu trots priset kan ni ju vända er till nischbankerna. När du är färdig med dina studier kan ni flytta lånet till vanlig bank. Men då får ni ju betala därefter, det är ju några procent mer i ränta hos nischbankerna…