Jag och min son planerar att ta ett bolån tillsammans för att köpa en bostad. Han har precis fått en fast anställning med en riktigt bra lön i början av maj. Tidigare har han endast studerat och haft CSN. Jag har en fast anställning sedan ett år tillbaka och en medellön.
Vi har den kontantinsatsen som krävs, men vi undrar hur bankerna ser på vår situation. Brukar de kräva en längre inkomsthistorik, eller räcker det att vi båda nu har fasta jobb? Är det möjligt att ta bolån tillsammans som familjemedlemmar, och hur fungerar det rent praktiskt?
Har ni erfarenhet av vilka banker som är mest flexibla i sådana situationer? Alla tips och råd tas tacksamt emot!
Jag är medlåntagare till min äldste sons bostadslån, men vi bor på olika ställen. Just detta är dock bara en effekt av att han hade provanställning då och jag inte har eget bolån. Hursomhelst:
Två vuxna på samma adress kan absolut låna ihop och det finns inga egentliga hinder där. Många banker har onlineverktyg man kan testa för att få ett preliminärt svar utan att de gör en fullständig kreditprövning.
Jag hade börjat kolla med den eller de banker ni har idag. När vi frågade runt var vissa mer fyrkantiga (hej Handelsbanken!) och andra betydligt smidigare (hej Länsförsäkringar!).
Det slutade för vår del med Länsförsäkringar (Skåne). De ville höra lite om sonens situation, hur det såg ut med chanser till fast anställning etc men framförallt sneglade de såklart på min historik och lånebild.
Kraven var också att sonen skulle bli kund där (jag var det redan) och börja månadsspara. Det var ju knappast ett jobbigt krav.
Övriga tips: Var transparenta. Det finns ingen anledning att låtsas kring någonting. Jag upplever att banker är vana vid att folk är nojjiga och därför försöker mörka saker som ändå kommer fram senare. Finns något som talar emot i närtid kommer det ändå upp.
Lycka till!
p.s. Banken kan ju t ex fråga er: -Men när en av er flyttar ut, hur tänker ni då? Vad de är intresserade av är att lånen kommer att betalas. Så att hitta på några sådana frågor och förbereda sig på att svara är säkert klokt också.