Vill eg. ta bolån till min son om ngt år på ngt “smart” sätt :), t ex genom att sonens studiemedel delvis används. Men funderar på om om det är bättre att ta ett eget bolån och sen belåna t ex via 60-plusbanken (om ytterligare ngt/nga år) och på så sätt lösa sonens bolånedel till viss del. Har ngn nåt bra sätt att klara av det jag önskar, dvs två bolån. Hur planera olika strategiska momenten?
Ja, vill du bli skinnflådd på höga räntor, så skall du använda 60+banken. Kan du få ett normalt bolån när det blir aktuellt, så är detta den bästa lösningen.
Tror du att du få svårt att klara Kvar att leva på-kalkylen efter din pensionering, kanske du får ta upp lånet innan.
Svårt att ge ett heltäckande svar med så få uppgifter.
Aha, så de har höga räntor. Missat detta vid första anblicken.
Ja, jag tänkte att det är hög tid att tänka på pensioneringsplanering och som du skriver att man ska ta lånet innan.
Men är det bästa att ta ett bolån till sig själv först och sedan till sonen? …om du förstår vad jag kryptiskt menar…
Ja. Banken räknar på hur bra du kommer att klara av lånet på dina nuvarande inkomster, vilka som regel är rätt mycket högre än de du kommer ha som pensionär, därför är det större chans att få ett bolån innan pensionen.
Som jag förstår det kommer du stå på bolånet i båda fallen eftersom din son inte kommer få ett eget bolån med bara csn. Det går absolut bra att ha två bolån med en fastighet som säkerhet per lån. Men det kommer inte gå att ta “bolån” på förhand eftersom du då saknar säkerhet, det handlar alltså om blankolån i det fallet.
Om du vill få loss mer pengar inför fastighet två kan du se om du kan få en ny värdering av din bostad och sedan höja upp befintligt bolån till 85% belåningsgrad.