Strategi vid bolånansökan

Tjena,
Jag har läst på lite i forumet kring bolån och hur man ska tänka. Jag har en fråga angående min och min sambos situation.

Vi har hittat en lägenhet som vi verkligen gillar. Billig och en fantastisk förening. Dock har vi inte hela kontantinsatsen, vi har en stor del men inte hela. Men vi har föräldrar som är snälla och väldigt gärna vill hjälpa oss, helst vill vi försöka lösa det själva dock. I den bästa av världar hade vi haft hela kontantinsatsen. Men av diverse anledningar (utbildning osv) har vi inte kunnat spara ihop allt + att livet händer här och nu.

Vi har funderingar på att eventuellt ta ett privatlån på ca 100-150k för att lösa kontantinsatsen. Vi båda har bra jobb och bruttolön på 75-80k tillsammans och inga lån sedan tidigare. Så tanken är att amortera privatlån så snabbt som möjligt och bli av med en.

Men om vi leker med tanken att vi nu tar ett privatlån och inte tar hjälp av våra föräldrar, vad är bäst i det här fallet? Att ansöka om privatlån direkt hos en bank eller via exempelvis Lendo? Jag tänker också lite hur en eventuell UC från privatlånet påverkar när man ska ansöka om bolån. Tänker att man kanske också vid bolåneasökan vill gå via en låneförmedlare och ställa räntor mot varandra.

Är tacksam för tips.

SBAB lånar ju ut till kontantinsats i samband med bolånet, jag hade valt en sån lösning.

…med det sagt så blir det avsevärt mycket dyrare än att låna från föräldrarna antagligen. Ett lån på 100k kommer kanske kosta 8-10k/år hos en bank? Det är ju pengar du kan använda till att amortera lånet hos dina föräldrar istället så blir du kvitt skulden fortare.

Jag tänker att föräldrarna är bättre på flera sätt:

• Lättare att förhandla med, då de troligtvis inte är ute efter att tjäna pengar på dig utan att hjälpa
  • Bättre ränta, av samma anledning
  • Lättare att dölja att ni inte har kontantinsatsen, vilket kan vara fördel för att förhandla ränta vid hela bolånet.
1 gillning