Hej
Min sambo och jag, båda i slutet av 20-årsåldern och utan barn, planerar att köpa vår första bostad i Stockholms innerstad. Jag tjänar cirka 50 000 kronor i månaden, och min sambo tjänar cirka 40 000 kronor. Vi har sparat ungefär 500 000 kronor vardera till kontantinsatsen.
Även om vi skulle kunna köpa en trea utan hjälp från våra föräldrar, har både mina och min sambos föräldrar tidigare stöttat våra syskon i liknande situationer. Nu anser de att det är rättvist att erbjuda oss samma hjälp, vilket vi är mycket tacksamma för. Vi vill dock säkerställa att stödet sker på ett genomtänkt sätt.
Våra föräldrar är relativt välbärgade men inte särskilt ekonomiskt insatta och har tidigare tillämpat egna hemmasnickrade lösningar när de hjälpte våra syskon, vilket har lett till olika upplägg:
Exempel på tidigare lösningar:
-
Mina föräldrars lösning: De köpte en tredjedel av min systers bostad kontant (cirka 1 miljon kronor), medan min syster tog ett lån med egen kontantinsats för resten. Vid en försäljning skulle föräldrarna få tillbaka sin andel plus en tredjedel av vinsten. Det är ett lättförståeligt upplägg, men det binder mycket kapital, vilket kanske inte är den mest effektiva strategin.
-
Min sambos föräldrars lösning: De betalade två tredjedelar av kontantinsatsen och tog ansvar för motsvarande andel av amorteringen. Vid försäljning fick de tillbaka sin ursprungliga insats, men min sambos syskon fick hela vinsten (cirka 500 000 kronor), vilket kanske var något orättvist mot min sambo.
Vi överväger nu tre huvudsakliga mål:
- Sänka räntan på lånet (viktigast)
- Kunna köpa en större bostad.
- Behålla en del av vår kontantinsats för att investera på annat håll med högre ränta
Alternativa lösningar vi överväger:
-
Borgen eller garanti för lån: Vi betalar hela kontantinsatsen och tar lånet själva, medan ett eller båda föräldraparen går i borgen eller intygar att de står för betalningen om vi inte skulle klara det. Är denna lösning ens aktuell idag eller måste föräldrarna äga en del av bostaden för att få ned räntan?
-
Föräldrar står för kontantinsatsen: Ett eller båda föräldraparen står för kontantinsatsen och äger motsvarande andel av bostaden. Detta skulle uppfylla vårt mål att behålla en del av vår kontantinsats, men vi är osäkra på om det skulle påverka möjligheten att köpa en större bostad eller påverka låneräntan. I bolånekalkylen är vår månadsinkomst den begränsande faktorn snarare än kontantinsatsen.
-
Dela upp ägandet: Liknande upplägget mina föräldrar använde, där de äger en andel av bostaden och vi tar ett helt separat lån för övriga bostaden. Detta skulle göra det möjligt att köpa en större lägenhet, men samtidigt binda mycket kapital.
Ber om ursäkt för den längre texten. Vi är också medvetna om att vissa kanske ser oss som bortskämda och tycker att vi borde klara oss själva, vilket vi också överväger. Samtidigt känns det rimligt att våra föräldrar, eftersom de har möjlighet, hjälper till för att sänka räntan och minska onödiga utgifter till banken, vilket annars känns som kapitalförstöring. Det blir extra komplext eftersom vi båda har egna föräldrar redo att hjälpa till, och en ytterligare dimension blir om det finns fördelar med att båda föräldraparen hjälper till eller bara det ena. Vi vill gärna ha era reflektioner och hjälp med att hitta den bästa lösningen.
Tack på förhand! ![]()