Jag har svårt att förstå det resonemanget, men det är egentligen inget vi behöver dividera om.
Just nu har vi alltså 0 barn och skulle trivas bra med att bo i en 1:a eller 2:a, men vi tar nu höjd för eventuella framtida barn. Jag tycker att jag ganska väl har kunnat motivera varför vi på egen hand har råd att köpa en 3:a för 6,5 miljoner. I en trea får vi plats med både ett och två barn.
Det kanske dröjer 10 år innan vi verkligen behöver en större lägenhet. Här är en stor 5:a på Lilla Essingen för 8,2 miljoner som jag hittade på några sekunder. Den har säkert många brister, men det är iaf ett snabbt exempel: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-lilla-essingen-stockholms-kommun-essinge-brogata-10-21427390
8,2 miljoner är bara 1,7 miljoner mer än vad vi kan köpa för själva idag, vilket vi som sagt skulle kunna få hjälp med från föräldrarna redan nu, men det verkar som om de flesta är överens om att vi borde undvika det.
Jag tjänar 50 000 kronor i månaden nu och räknar med att tjäna 70-80 000 kronor om 5 år. Hur min partners löneutveckling ser ut har jag ingen aning om, men det kanske går ännu bättre. Att vi inte skulle lyckas spara ihop de pengarna på 10 år känns osannolikt; jag tror snarare att vi kan klara det på omkring 6 år, som nämnt tidigare.
Om vi skulle behöva flytta från Kungsholmen till Lilla Essingen tror jag inte att det skulle vara så traumatisk för barnen att gå över Mariebergsbron. Strax över bron på Kungsholmen ser jag på maps att Klastorpsskolan ligger, som har lågstadieklasser de kan gå i. ![]()