Bolån mellan anställningar

Vi har letat hus länge och nu när vi äntligen hittat ett så är det i slutet av min doktorandanställning. Vi har lånelöfte. Men när i processen kollar banken upp allt? Jag är ju väldigt högutbildad fixa nytt jobb är inga större problem, håller på med 2 arbetsintervjuer. Där det ena jobbet gjort två intervjuer, tester och bett om referenser. Känns ganska osannolikt att jag inte skulle få det jobbet?
Vad sjutton gör vi? Vill ju inte förlora när vi äntligen efter flera år hittat ett hus. Men vill ju inte riskera att inte få bolån heller…Ska man bara sitta tyst och hoppas det löser sig? Att banken bara dubellkollar lånelöftet och så är man tyst om jobb bytet?

Min upplevelse är att lånelöfte inte har någon större betydelse, utan att det är själva låneansökan som är det centrala. Det är vad ni uppger i låneansökan som styr om ni beviljas lån eller ej. Känner ni att det riskerar att köra ihop sig så är det bättre att först prata med långivaren än att medvetet ange felaktiga uppgifter i låneansökan.

1 gillning