Lånekoll eller liknande tjänster

Hej!

Funderar på att köpa bostad inom kort och det börjar bli dags att ansöka om lånelöfte. Har ni erfarenheter med sådana tjänster som erbjuder kontakt med flera banker samtidigt med bara en kreditupplysning? Är det värt att använda någon av de tjänsterna eller föredrar man att kontakta direkt de stora aktörerna och prata direkt med de. Jag antar att det behövs väl inte att prata med fler än 3-4 banker för att få ett lånelöfte.

Hej,

Har inte själv erfarenhet av dessa tjänster, däremot angående:

Så skulle jag säga att det absolut är värt att kolla upp med flera banker och att få lånelöfte på flera. På så sätt kan du även förhandla om ränta sedan då du har flera alternativ :slight_smile:

1 gillning

Tack för svaret! Nu har jag sökt lånelöfte hos flera banker och de beviljade alla. Det är bara nu stressen börjar :slight_smile:

2 gillningar

Stressen att hitta bostad eller att förhandla?:sweat_smile:

Ja jag tror att det blir både och, kanske lättare att hitta bostad för att där vet man ganska precis vad man vill men det blir svårare att få det man vill vid förhandling med bankerna :))

Så är det ju, men som sagt. Bra att ha flera banker att förhandla med och försök vara bestämd och tydlig när du förhandlar med bankerna, dom hugger väldigt lätt och tar över om verkar osäker på sin sak.

Gör en egen boendekalkyl där du kan stresstesta din ekonomi och visa upp den för banken eller bara ha den i bakhuvudet så att du vet: ”Denna kalkylen ska gå ihop enligt deras räknesätt”. :blush:

Använde precis själv lånekoll för att säkra ett bolån. Tyckte det funka jätte bra.