Riskerar jag lånelöftet när jag byter jobb (som har en högre lön)?

Hej!
Ska byta jobb här inomkort och har idag ett lånelöfte.
Kommer banken se det som en risk?
Det är en tillsvidare anställning, går upp med 10.000

Nej. Vi var i liknande sits inför vårt första lånelöfte. Vi fick styrka det med att skicka in sambons anställningskontrakt där bruttolönen stod men annars var det inga problem.

1 gillning

Såvida det inte är en provanställning så borde det inte vara ett problem. Visst man hamnar sist enligt LAS, men en tillsvidareanställning borde räcka. Gjorde likadant för några år sen och banken sa att så länge jag inte är på en provanställning så är det OK.

1 gillning

Egentligen behöver du inte informera banken överhuvudtaget. Men om du vill att banken ska räkna med din nya lön i lånekalkylen, vid ränteförhandling mm så behöver du informera dem om det innan du börjar eventuell budgivning.

Din nya anställning kommer då behöva styrkas med anställningskontrakt, men i övrigt spelar det ingen roll eftersom det är en tillsvidareanställning.

1 gillning

Dom kan neka dig pga ej tillsvidare anställning om du blir provanställd på nya bygget

Tillsvidareanställning är det.
Mitt skuldkvotstak ökar ju även vilket är possitivt.
Går all in på huset…

Dom kan neka dig eftersom även tillsvidareanställningar ofta har prövotid på 6 mån. Är ni däremot två stycken som ska låna så den andra har kvar sin anställning så borde det vara ok.