Tips på bra försvarsfond

Är det någon som känner till någon bra försvarsfond? Hittar inte så mycket tyvärr. Finns en som verkar seriös.

Avanza finns på SAVR till lite lägre avgift.

1 gillning

Känner inte till någon annan än den du länkade.

1 gillning

Har bara hittat den
Jag har lite av den på mitt Isk Test lek lär
Kommer under dec-jan göra två till köp

I närtid lite sisådär utveckling. Man kan kolla på ursäkter i månadsrapporten. :crazy_face:

1 gillning

Dessa 2 etf finns på Nordnet. Du kan till och med månadsspara i bägge (då sparar du courtaget)

2 gillningar

Jag har båda två. De är ju ganska nya, men då jag delvis jobbar inom den branschen så känns det relevant och intressant att ha en sudd av.

2 gillningar

Även dessa två verkar gå att handla på Nordnet:

2 gillningar

Tack för bra tips. Det verkar som att man behöver gå via ETF:er. Då finns det ju indexfonder till bra avgifter och större utbud. Men courtage, växlingsavgift, spread tillkommer. (Gick att månadsspara courtagefritt hos Nordnet såg jag).

Jag har än så länge hållt mig till vanliga fonder och lite aktier. Men ETF:er lockar lite. Det finns ju betydligt större utbud. Särskilt nu när vi typ inte har några “riktiga” globalfonder kvar. Allt svenskt går mot ESG.

1 gillning

Kanske inte svaret du söker men det är ju till skillnad från t.ex. en globalfond ganska få innehav i dessa fonder, speciellt om man plockar de 10-20 största bolagen och ändå fångar upp 60-90% av fonden.

Vill man verkligen ha dem långsiktigt skulle man kunna köpa aktierna direkt istället och äga på en kapitalförsäkring för det utländska.

Tittar man t.ex. i årsredovisningen för denna som du nämnde i trådstarten så är det bara 28 innehav totalt, om jag räknade rätt. Det är en överkomlig mängd att direktäga om man vill slippa de löpande avgifterna och bara kopiera fondernas fördelning. Dock blir det ju växlingsavgift och courtage istället men det problemet har du med ETF:er också.

Jag kollade här under dokument längre ner, annual report 2023.

2 gillningar

Man kan börja med att stryka de amerikanska bolag som redan finns i globala indexfonder.
Cisco, Intel, Msft etc
Blir färre bolag att ta in om man går den vägen.

4 gillningar

Det är ju ett alternativ. Tack för du kollade. Men jag tror jag väljer en fond för att spara arbete. Försvarssektorn är svår att bedöma. Det är mycket som är hemligt av naturliga själ. Kanske är det här en bransch där aktiv förvaltning kan vara värt kostnaden. Jag ska fundera lite :slightly_smiling_face:

1 gillning

De fyra ETF:er som nämnts ovan är indexfonder. Men alla fyra följer olika försvarsindex, så det finns något att grotta ner sig i för den som är intresserad.

HANetf Future of Defence UCITS ETF - Acc (ASWC)
“Investeringsmålet för fonden är att följa kursen och resultatet för EQM Future of Defence Index (”indexet)” före avdrag för avgifter och kostnader.”

VanEck Defense UCITS ETF (DFEN)
Produktens investeringsmål är att replikera priset och prestandan, före avgifter och utgifter, för MarketVector™ Global Defence Industry Index (”Indexet”).

Global X Defence Tech UCITS ETF - USD Accumulating (4MMR)
Fondens investeringsmål är att uppnå investeringsresultat som före avgifter och utgifter i allmänhet ligger nära pris- och resultatutvecklingen för Mirae Asset Defence Tech Index (”indexet”).

Invesco Defence Innovation UCITS ETF Acc (IVDF)
Fonden är en passivt förvaltad börshandlad fond. För att uppnå investeringsmålet kommer fonden att söka replikera totalavkastningen efter skatt för S&P Kensho Global Future Defense Index (”indexet”) efter avgifter, utgifter och transaktionskostnader

1 gillning

Tack, vi pratade om fonden Avanza

Försvarsfond?
Du menar vapenindustrin?
De har panik nu då Trump inte vill fortsätta göda dem.
Förhoppningsvis rasar dessa fonder du vill tjäna pengar på.
Finns kanske annat att investera i?

Trump har igentligen inte med saken att göra. Snarare Putin. Anledningen till varför jag tror på det som en bra investering. Är att Europa rustar upp från en lågnivå pga. Ryssland. Trump kommer vilja sälja vapen. Han kommer att gynna sin vapenindustri. Oavsett utgång i kriget kommer man rusta upp. USA kommer oavsett kriget i Ukraina att rusta mot Kina och andra rivaler.

Etiskt anser jag det helt rätt att investera i vapenindistri just nu. Vi behöver försvara oss, vår demokrati och sätt att leva. Stötta Ukraina. Det bekvämaste vore om det inte var nödvändigt, men tyvärr ser inte vårt närområde ut så.

Jag vill investera en mindre del i detta. Man kommer inte åt det via globalfonder.

5 gillningar

9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Samtidigt blir det väl också relevant vilka summor det handlar om? T.ex. för egen del har jag enbart denna fonden på Nordnet medan merparten annars är hos Lysa. Summan är under 50.000 kr vilket gör att jag får tillbaka fondavgifterna. Om jag inte missuppfattar något helt dvs.

1 gillning

Spekulationer enbart som krigsindustrin älskar. Vet du för den delen att nästan allt är omöjligt att få sålt och företagen är konkursmässiga? Ändå stiger börsen när desperata människor försöker få värdet på sina pengar att stiga nu när räntan och enorma inflationen äter upp allt.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Betalar du inget för fonderna är det nog ett bättre alternativ, ja.

Jag skulle säga att det är precis tvärtom.
Företagen hinner inte med att leverera. Produktionen byggs ut. Många länder ökar sin försvarsbudget. 5 - 6 års leveranstid för en artellerigranat från Nammo i Karlskoga. Bara som exempel.

Jag vill ha en andel av mina pengar investerade mot den här sektorn. Självklart inte allt! Som med alla investeringar är det en risk. Du får det inte genom en globalfond och definitivt inte i fonder som väljer bort dom av etiska själ. Vilket jag kan tycka är fel.

Sektorn behöver även kapital för att kunna investera och bygga ut produktionen.

1 gillning