Investera i försvarsindustrin

Någon som har tips på hur jag bäst investerar i Försvarsindustrin, hittade 3 Amerikanska ETF’er på Nordnet men med väldigt högt courtage. Kommer endast köpa in mig för 800kr så det känns ej som en god investering.
Hittar heller ingen Svensk fond samt enskilda aktier sysslar jag inte med, men borde kanske göra ett undantag här?

Via SAVR finns Finserve Global Security Fund för 2,85% men det är också en skyhög avgift. Jag vet att Freetrade ska lansera i Sverige inom kort och då finns möjlighet till andelshandel av amerikanska aktier, då skulle man kunna skapa en pott med företag där man sparar säg 30 kr/aktie men det är inte öppet för svenska befolkningen ännu. Tills vidare är det alltså dyra fonder eller hela aktier (ofta dyra aktier vi pratar om) som gäller.

1 gillning

Aktien SAAB B kanske kan övervägas även om den har rusat redan i samband med krigsutbrottet.

2 gillningar

Jag brukat gå in i en valfri etisk fond.
Gå in på deras lista över svartlistade företag, scrolla ner till anledning vapen eller liknande.
Sen helt enkelt köpa aktier i alla företag som står med på listan.

Varför göra det svårt för mig när det redan finns bolag som gör utredningen åt mig.

7 gillningar

Anar jag en viss mån av sarkasm? :sweat_smile:

Det går ju alltid att köpa lite enskilda aktier. Lockheed Martin eller Raytheon Technologies kanske. Tänk bara på att marknaden inte direkt missat att försvarssektorn kommer gå bra så många av dessa aktier har redan stuckit iväg. Det kan bli lite som att köpa Netflix eller Zoom-aktier under Coronakraschen.

Jag kör själv på Finserve Global Security Fund via SAVR. Den har ju även lite IT-säkerhet. Tyvärr dyr och för några veckor sedan var avgifter 0,99%. Annars kör jag så billiga fonder som möjligt, därför får den här kosta lite extra.

Intressant fond, tack för tipset. Har tidigare haft Allianz Cyber Security AT USD Acc som har vissa likheter med denna fond men som inte gått speciellt bra på senare tid. Avgiften är helt ointressant för mig då avkastningen alltid redovisas efter avgifter.

2 gillningar