Hej! Är Finserve Global Security Fund I SEK en klok fond att investera i. Avgift 2.1% ???
Tyvärr är det dimma i kristallkulan idag, men vad tänker du gör denna fond bättre än att köpa aktier i Saab?
Historiskt har Saab varit mycket bättre och i framtiden vet varken du, jag eller fondförvaltarna vad som kommer hända ![]()
Nej, det kloka är att investera i en billig marknadsviktad globalfond. Vill man ändå investera i en branschfond så kostar en billig sådan 0,15%/år: https://www.justetf.com/en/how-to/invest-in-defense.html.
Ska du jämföra med ETF så får du ju räkna in courtage och växling med.
Jag har investerat lite i Finserve i några år, det har varit väldigt bra, avgift eller inte.
Jag tycker snarare man ska fokusera på om man tror det finns mer att hämta i den branschen och att det inte är en fond som man ska köpa och glömma av i 10-20 år utan bevaka och kliva av så småningom. Lekhink eller liknande.
De avgifterna ligger under promillen om man använder en vettig handelsplattform, så ska de vara jämförbara med att betala tjugoen promille om året så måste det röra sig om väldigt kortsiktig handel, i storleksordningen veckor.
Det beror ju på hur stora summor man vill spara med. Ofta finns ju en miniminivå.
Vill minnas från tidigare diskussioner att på Avanza var det en investering runt 4500 per köp för att uppnå den.
Finns det någon fond som har mycket SAAB . Jag har inte aktier och är för gammal för att investera väldigt långsiktigt. Tar tacksamt emot tips och rekommendationer
Finns ju Danske Invest defence & Security för 0.66 % på Avanza. Säkerligen billigare på ex. Savr
Ser att Finserve Global Security Fund kostar 2,01% på Avanza men på Nordea och Nordnet ligger den på 1,92 eller 1,94% Varför ligger Avanza så pass mycket högre? Är det värt att flytta innehavet?
Avanza räknar in fondens interna kostnader i vad de kallar “total avgift”. De andra aktörerna redovisar bara den faktiska avgiften.
Vill du ha försvar (och rymd) så finns ett par relativt bra (enligt mig) “billiga” ETFer
HANetf Future of Defence (Acc) (justEFT)
VanEck Space Innovators (Acc) (just ETF)
Om det måste vara en fond finns det ju denna från DNB också. Något hög avgift: Fondguide
Edit: verkar finnas fler: 4 nya försvarsfonder för svenska sparare – vilken ska man välja? | Morningstar Sverige
Danske Invest sin var nästan förvånadsvärt billig jämfört med de andra, inte att jag kommer investera i den för det ![]()