Hej. Lyssnade på avsnitt 219. Jan uppmanade frågeställaren att starta en tråd här men jag kan inte se att det är gjort. Men detta är något jag också är intresserad av då det finns en gård i familjen.
Gården bedriver idag jordbruk samt skogsbruk.
Hej. Lyssnade på avsnitt 219. Jan uppmanade frågeställaren att starta en tråd här men jag kan inte se att det är gjort. Men detta är något jag också är intresserad av då det finns en gård i familjen.
Gården bedriver idag jordbruk samt skogsbruk.
Besöksverksamhet?
Eventverksamhet?
Skogsbruk → jaktturism? Beror på om ni har kvar jakträtten eller om den arrenderas ut?
Titta på Richard Perkins kanal, där går det att hitta många tips och mycket inspiration.
Osäker på hur eran gård ligger, men att stycka av den och sälja marken kan ibland vara väldigt lönsamt.
Ja det brukar ju ge rätt bra betalt som ev tomtmark. Detta läge är dock inte attraktivt för bostäder, lite för långt ut på landet. Sen vill vi behålla mark och skog men öka lönsamheten.
Det bästa tipset brukar ju vara att t.ex. prata med dem som har hög lönsamhet på sin mark och fråga dem hur de har gjort. ![]()
Jag tänker att det kan handla om allt från att lägga ut aska(?) till att använda ny teknik för skötsel och värdering. Det är i alla fall vad några av mina skogsägande kompisar har. Sedan handlar det om att vara duktig på det finansiella (skatt, avdrag, kombination med övrig verksamhet etc).
När det gäller utveckling av verksamhet så finns det t.ex. i Skåne Hallongården som varit sjukt duktiga:
Vet även ett par andra läsare som utvecklat verksamheten med allt från självplock, konsolidering av fastigheter och annat.
Jakt/fiskerätter
Om ni har mycket mark så kanske det går hyra ut till kolonilotter eller att folk kan komma och odla hos er.
Guidade skogsturer/svampplockning?
Starta vildmarkshotell i skogen?
Om ni odlar så kanske en lanthandel?
Tack för alla förslag.
Någon som har tips på specialgrödor? Tänker att tex grönsaker borde vara mer lönsamt. Dock kräver väl det också mer arbete än vanligt spannmål, men mer jobb = mer pengar gissar jag.
Jag har någon idé om att kanske hör av sig till en högskola för att få till ett samarbete mot mer klimatsmart och teknisk smart gård. Någon som har erfarenhet av det?