Hej på er,
Första egna ämnet här på forumet så hoppas jag lägger det i rätt kategori.
Vi har nyligen sålt ett hus där vi får behålla ca 230k kronor efter alla kostnader och avdrag är gjorda efter försäljningen.
Vi har tagit över min frus släktgård där vi kommer kunna leva helt obelånade. Obelånade tills den dagen vi sätter tänderna i boningshuset från 1840talet. Vi har räknat på att en renovering av huset kommer kosta runt 2 miljoner, så räkna med säkert 2,5 miljon då man alltid försöker räkna till sin egen fördel.
Det som måste göras och som frågan handlar om är att göra iordning ett avlopp till en fastighet på gården som vi hyr ut, har fått offert på 150k+moms.
Jag startade samtidigt som övertagandet en enskild firma då vi har inkomster på gården i form av arrenden och hyra m.m så jag kommer kunna lyfta momsen på detta nästa år då det hör till näringsfastigheten.
Fastigheten värderas till 6 960 000.
Frågan blir då om vi ska betala detta direkt med egna pengarna som blev kvar efter försäljningen eller om vi ska låna på fastigheten?
Jag ser gärna att vi placerar pengarna vi får behålla och ser dom som en backup, medan folk runtomkring skulle betala med pengarna för att slippa lån. Vi har låga buffertar idag då haft dubbla boenden i 8 månader, buffert är nu nere på under 10k.
Inkomsterna på näringen är inte stora, strax under 90k om året så vi får behålla ca 40k enkelt räknat, men dessa omsätts väldigt mkt i att hålla näringen i skick då ingen brytt sig om att sköta om den i snart 20 år.
Spontant ett lån. Pengar finns i fastigheten om den är värd ca 7milj. Dessa måste frigöras och användas för fastighetens bästa.
Jag är inte riktigt med. 90k-utgifter = kvar blir 40k som också ska gå till utgifter?
Hur snabbt bygger ni buffert nu utan dubbelt boende?
100k på 6 ? 12? 24 mån? Mer?
100k är en liten buffert med era åtaganden.
Kan ni får ner avloppskostnaden? (Den är inte orimlig men) Jag antar ni är ålagda åtgärd av kommunen eller att systemet gett upp.
Ang 1840 tals huset tycker jag ej det är relevant att ta hänsyn till idag rent ekonomiskt. Det finns inte pengar. Däremot jättekul projekt låter det som någon gång framåt.
Kul att ni tar tag i släktgården! Hoppas det blir en härlig resa
Nej, alltså 90k i inkomster på näringen, efter skatt och avgifter blir det ju i runda slängar 40k som blir kvar i företaget.
Det gamla boendet som nu försvinner kostade oss 8k l månaden i genomsnitt med amorteringar, el, samfällighetsavgifter, soptömning etc. Vi kommer inte lägga undan allt detta då vi nu också vill kunna unna oss men ca 5k ska läggas till sparande.
Det är just därför som jag vill lägga undan delar av vinsten från förra boendet som buffert istället för att lägga allt det på renovering av avloppet.
Jag var nog lite otydlig i varför jag skrev detta med i texten, men det var mer för att visa på att pengar komma behöva lånas mer i framtiden, obelåningen är alltså inte ett slutgiltigt resultat utan bara en för stunden realitet. Jag ser det inte som möjligt att vi kommer kunna vara obelånade när vi dör.
Har själv en gammal gård med hus från mitten av 1800 talet, finns alltid att göra.
Att tänka på:
Den delen av lånet som tillhör näringsfastigheter får du inte göra något ränteavdrag på, du utgår från taxeringsvärdet vid köp.
det kan vara bra att ha lite lån att kvitto mot intäkter, vore ju onödigt att gå med vinst å behöva skatta.
en jordbruksfastighet har tyvärr inte lika bra lånevillkor som en villa, snäppet högre räntor. Långt från alla banker lånar heller inte ut till jordbruksfastigheter.
Tack för svar. Ok jag är med.
Detta behöver omfördelas. Bättre ni får in mer kostnader på näringen. För det finns säkert!
Sänker avgifter och skatt
Men
Ta ett lån för avloppet är min melodi
Lägg rest överskott på ett räntekonto och sätt lite budgetplanering för närmaste 3åren på gården .
Det avgör sedan hur ni fortsätter spara pengarna.
Rätt att lånen normalt sett skall proportioneras , oftast enligt taxeringsvärdet. MEN, i alls år har jag valt att ta hänsyn till den egna insstsen. Den har jag alltid lagt på villadelen. Detta innebär att lånet i många fall hamnat helt på näringsdelen. Har fungerat i alla år.
Har man lån så minskar räntefördelningsunderlaget, så det är heller inte helt självklart att det är bra med lån.
Just nu är villalån billigare. Ser man tillbaka historiskt, så har det varit tvärtom. Kruxet är dessutom att Landshypotek (enligt min erfarenhet, ) i likhet med andra banker är ointresserade av små lån.
Frågeställaren bör försöka hitta en bra redovisningskonsult.