Spännande att få ta del av er kunskap och resonemang, tack för att ni delar med er!
Uppdatering gällande transaktionskostnaderna. Ställde frågan till SEB:
”Jag har fått en följdfråga på ovanstående (dvs den totala årliga avgiften/kostnaden för mig vid investering i Länsförsäkringar Global Indexnära och Spiltan Aktiefond Investmentbolag genom er). Tar ni eller någon annan ut en transaktionsavgift som tillkommer utöver förvaltningsavgiften på 0,2 på respektive fond?
Om ja, är det billigare för mig att göra färre och större insättningar avseende transaktionsavgiften snarare än mindre och mer täta insättningar?”
Fick svaret:
”Som tidigare nämnt tar vi inte ut några avgifter än de som uppges i fondens redovisning och faktablad. Vi tar alltså inte ut några transaktionsavgifter.”
Tja, som lekman utifrån de redovisade uppgifterna får jag ju onekligen intrycket att det är billigare att investera i SEB än i Avanza gällande fonderna Länsförsäkringar Global Indexnära och Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,2 är liksom mindre än 0,29) Oavsett rör det sig välla inte om så stora summor då. Men lustigt att få så oerhört raka svar att det inte tillkommer mer kostnader än 0,2 när ni har så goda argument för att det visst tillkommer.
Aja, resan mot första miljonen fortsätter! FIRE here I come!