Hejsan!
Med risk för att ta upp något som kanske redan finns i forumet (det är ju så mycket, men jag hittade inget) så frågar jag…
Just nu sitter jag och jämför fondavgifter för att eventuellt flytta fonder till Savr från bl.a. SEB. När jag klickar på fonden SEB Emerging Markets står det på fondfaktabladet att fonden har en avgift på 1,75%. Säker jag på samma fond på Savr är avgiften densamma, men det står att den “ordinarie avgiften” är 2,37%.
Jag ringde SEB och frågade om dolda avgifter, men de menade att det inte fanns någon ytterligare avgift. På Avanza står det att förvaltningsavgiften är 1,75% men att det tillkommer transaktionsavgifter för fondens försäljning och köp av värdepapper så att den totala avgiften landar på 2,37%.
Min fråga är ifall någon vet ifall bankerna (SEB i det här fallet) gynnar sina egna kunder genom att inte lägga på någon ytterligare avgift, eller hur fungerar det i fondvärlden?
Vad jag kan utläsa av SEBs fondbestämmelser för den fonden så uppfattar jag att det är 1.75% (men fortfarande rörligt då den kan ändras enligt bestämmelserna).
Detta är kanske då en fråga man bör ställa till Avanza om var dom får den informationen
Tack så mycket för engagemanget @Anonym och @Robin! Jag ska minsann gå till botten med det bara för att det inte är tydligt. Konstigt att det ska vara så svårt för bankerna att räkna på ett och samma sätt!..
Grejen är att transaktionsavgifterna formellt är fondens egna interna kostnader. De kan också variera från år till år beroende på hur effektivt de sköter fonden. SEB anser säkert att det är fonden självt som betalar dessa avgifter, inte du som kund. Det är ju inte heller något som kommer SEB tillgodo, bara en driftkostnad.
Men i definitionen av “Total avgift” ingår fondens transaktionskostnader ändå eftersom det belastar ju ditt kapital i slutändan. SEB har bara valt att inte använda det nyckeltalet i sin marknadsföring. Nätmäklarna visar “Total avgift” eftersom vi som är kunder hos dem är mer kräsna och ställer det kravet.
Det är samma fond så transaktionskostnaderna är precis lika stora om du köper fonden hos SEB.
Enligt den lagen så ska bolagen: “Värdepappersföretag ska bland annat informera kunden om vilken effekt som olika kostnader har på kundens investering, efter att alla kostnader har räknats samman. Kostnaderna ska redovisas årligen, bland annat genom en illustration.”
Egentligen - spelar det någon roll?
Varesig det är 1.75% eller 2.37% så är det vansinnigt dyrt
Lägg din tid på att byta fond eller att göra en portfölj med bästa möjliga SEB fonder är mitt tips
Tänk om de gör det, @Robin
Men de har en hel drös PDFer på hemsidan. I årsberättelsen står det vad de totala transaktionskostnaderna har varit, dock inte per andel eller i procent.
Men eftersom det tydligen ska vara tydligt för konsumenten så vet jag inte om dessa PDF:er och att man ska in och kolla i årsberättelsen är tillräckligt tydligt, hoppas inte det iaf
Haha! Det är iofs sant. Tanken är att samla alla fonder jag har (och det är ganska många små slattar) och göra ett smalat val på Savr eller liknande… -Om det verkar rimligt!
Jag hoppar gärna in här med en följdfråga! Vissa fonder som jag kollar på har i sin tur investeringar i ETF:er med avgifter. Räknas dessa in i transaktionskostnaderna, eller är de en faktiskt dold avgift som ingen skriver ut? Jag antar att växlingsavgifter och courtage ivf är medräknade i transaktionskostaderna.