Gammal KF med dyra SEB-fonder

Jag har en orörd gammal kapitalförsäkring hos SEB som jag hade satt in totalt 60 tkr i, inte rört på 18 år, idag är värdet 279 tkr (drygt 400%) fördelat på 10 fonder som gått mellan som sämst -99% (SEB Östeuropafond, med frysta ryska papper) och 11% (SEB Korträntefond SEK A), upp till som bäst 600% (SEB Sverigefond Småbolag) och 1300% (SEB Sverige Småbolag chans/risk).

Åtta av fonderna har dock jättehöga avgifter, 1,32-1,77 %, Vad och hur borde jag ordna med detta? Ha kvar KF, eller sälja 96% och placera i ISK/fondkonto (man kan inte avsluta denna KF helt så länge ryska saker är frusna). Nån som har förslag på billigare alternativ på fonder för min inriktning i denna KF?

Fonderna och min fördelning är:

SEB Nordamerika små/medelstora bolag 7%

SEB Östeuropafond 0%

SEB Sverigefond småbolag 26%

SEB Sverige expanderad 18%

SEB Emerging markets 4%

SEB Teknologifond 3%

SEB Världenfond 4%

SEB Kort räntefond SEK A 1%

SEB Fastighetsfond Norden A 6%

SEB Sverige Småbolag chans/risk 32%

1 gillning

Hej, om det är SEB pensionsspar finns få alternativ med fonder till rimliga priser. Jag sålde av mitt för två år sedan och öppnade KF på Avanza istället. Jag kommer ihåg att de enda någorlunda rimliga avgifter var följande fonder: USA indexnära (0,3 i avgift), Sverige indexnära (0,26 i avgift) och Europa Indexnära (0,35).

1 gillning

Det enklaste är väl att sälja de dyra fonderna och köpa billigare fonder inom samma KF.

1 gillning

Jag antar att själva KF hos SEB inte kostar något. Hade det varit jag hade jag omedelbart bytt till billiga breda fonder i samma KF.

1 gillning

Jag hade antagit att KF i SEB kostar pengar, det är en av storbankerna och dom ger inte bort något gratis.

Det är bra att kolla vad avg är för KFn.

2 gillningar

Vad ser du för fördel eller nytta av att byta bort KF mot ISK?
Är detsamma förutom hur skatten redovisas. KF har dessutom möjlighet att aktivt välja förmånstagare och om vill, då frångå det vanliga arvskiftet.

Jag personligen skulle minska ner ditt aktuella arrangemanget till att bibehålla KF men byta bort fonderna med dyr avgift till indexfonder.

1 gillning

Vad kostar själva “skalet”, dvs kapitalförsäkringen, hos SEB? Om den inte är gratis hade jag flyttat ALLT till t ex Avanza eller annan lämplig plattform som inte tar betalt för något som inte ska kosta.

I övrigt har de ju sålt på dig riktigt skitdyra fonder. Fundera på varför.

Här på forumet finns bra uppslag till hur man kan tänka kring allokering, och varför globala indexfonder med låg avgift ofta är ett bra val.

1 gillning

Jag visste inte så mycket för 25 år sedan som jag vet nu, men jag gjorde en bra sak i alla fall och det var att börja spara i fonder. Jag tror att låga fondavgifter till och med kan vara något som kommit i ropet långt senare? På den tiden kanske det var hdlt normalt med 1-2% ? Eller så har det smyghöjts. Ingen aning. Minns också att det var ett begränsat utbud på fonder att välja på i SEB då, det mesta hette SEB i menyerna som fanns. Hur är det nu? Måste sätta mig in i det nu när jag kom på att jag hade det här kontot kvar, har inte haft inloggning till SEB på 18 år. Sparar i Lysa och Avanza sedan länge.

Hälften av fondavgiften går tillbaka till banken i form av provision, så banken tjänar mer ju dyrare fond du väljer.

Det finns några nya nishbanker som betalar tillbaka delar av provisionen till sina kunder. Men alla de stora, inklusive Avanza och NordNet, behåller provisionen från fonderna.

Ja, i TS fall var ju alla fonder direkt från SEBs egna fondbolag dessutom…