Utbildning och lön

Hej!
Jag har under 20 års tid arbetat på statlig myndighet och har fortfarande har fortfarande under 30’ i lön. Jag trivs med jobbet men lönen är alldeles för dålig jämfört med arbetet och ansvaret jag har.

Jag har passerat 40 år och känner att jag vill utbilda mig inom något där lönen är över 40’ och där utbildningen inte ska vara super långt, tänker 1-2 år finns det några utbildningar där jag kan nå det jag skrivit ovan.

Jag är en social person som hellre arbetar med människor och i sociala sammanhang än bakom ett skrivbord men det är verkligen inte ett måste för att kunna nå mitt lönemässiga mål sedan inser jag att lön inte är allt men ni förstår säkert, har man varit duktig på sitt arbete under 20 år men fortfarande ligger under 30 tusen så är något fel.

Tacksam för vägledning och tips från denna kloka forum

Önskar er en fin vecka

Om du inte har några tydliga specialintressen och du är nöjd med att jobba statligt så vore en utbildning till upphandlare det givna alternativet. Det är just en sådan kortare utbildning som ger relativt hög lön. Eftersom det är brist på upphandlare hålls löneläget uppe.

1 gillning

Kan ett alternativ vara att söka sig till annan arbetsgivare (kommun, region, annan statlig eller privat)?

Du kanske inte kommer upp i 40 men några tusen mer är väl inte orimligt?

3 gillningar

Jobbar själv inom de statliga med en lön på ca 33. Själv funderar jag på Säkerhets- och trygghetskordinator.
Flera vänner som har genomfört utbildningen och ligger på 38-50 nu.

2 gillningar

Både upphandlare och säkerhetssamordnare som har nämnts vet jag är utmärkta val för ändamålet.

2 gillningar