Jag står mitt i livet, med ett jobb som betalar mycket bra, med väldigt mycket frihet och i en branch (säkerhet) som jag har jobbat inom i 20 års tid. Saken är den att jag är utled på branschen och skulle vilja söka mig till något nytt, men vad?
Jag skulle gärna gjort något helt annat, men har blivit väldigt bekväm med lönen, så det är svårt att starta långt ner på lönetrappan igen. Jag vill inte konsulta, jag vill inte jobba med säkerhet, men jag skulle mycket gärna gjort något praktiskt.
Som ni ser så har jag kört fast och ber därför om tips på möjliga vägar framåt.
Handlar inte tvekan om att det blir ett väldigt stort steg? Jag skulle letat efter sätt att prova på eller att bara visualisera ett annat liv först och konkretisera stegen dit. Sedan långsamt vänja mig vid tanken. Annars skulle jag aldrig våga ta steget.
T.ex Ekonomiskt: Hur länge jag klarar mig utan lön? Klarar jag ett lönetapp och vore det värt det?
Socialt: Hur reagerar familjen om man för det på tal? Hur reagerar chefen och kollegorna om jag för något liknande på tal? Inte för att det spelar roll utan för att det ändå är en liten tröskel.
Marknadsmässigt: Hur reagerar folk i branchen jag vill till om jag spekulerar i att byta? Ja, välkommen idag - eller nej, det är ont om lediga platser nu.
När man är mer och mer säker på fler och fler detaljer tror jag det blir lättare och lättare att genomföra ett byte. Sedan får man ju inte fastna i analysparalys, men vantrivs man så har man ju iaf en återkommande piska som driver en i den riktningen.
Som svar på era frågor; jag jobbar primärt med safety, men i de fall där det överlappar med Security har jag hjälpt till även där. Fokus är dock safety.
Min lön i dag ligger på 65k+ men jag har inga illusioner om att ha kvar den lönen om jag byter branch.