Hej! Försöker göra detta så kortfattat som möjligt
Jag har alltid haft drömmen om att arbeta inom blåljusverksamheten och efter mycket slit lyckades jag komma dit, efter att ha varit med om en massa skit flera år senare, räddat en massa liv, så har det slutat upp med att psyket inte längre fixar detta yrket. Har en stabil lön mellan 42-45 brutto varje månad, skiftarbete och nu är tanken att utbilda mig inom någonting nytt.
Jag vänder mig till er för tips om yrken, skulle även vilja veta vilka arbetstider ni har samt vad för arbetsuppgifter? Jag har grävt och grävt men det jag funnit intressant med en bra lön har varit IT verksamheten som är så bred (utbildning är isf Högskoleingenjör m inriktning datateknik) alternativt bolagsjurist/affärsjurist (jurist utbildning). Har vi någon som arbetar inom dessa yrken?
Vad arbetar ni med? Trivs ni? Lönenivåer? Hur ser arbetsmarknaden ut för er? Hur ser era dagar ut? Drömmen är ett jobb som är 9-17 med möjlighet till att arbeta hemifrån.
Sitter lite fast just nu och det jag gör utöver att investera är att studera högskoleprovet samtidigt som jag arbetar.
Har investerat i Swedbank Robur global tech A, känns dock som att det står rätt stilla där dock.
Jag jobbar med en hel drös människor som bytt riktning och de är verkligen en guldgruva, då de inte alltid ser saker ur det perspektiv som jag - som varit i samma bransch i 25 år - gör. Av de jag mött som kommit från vissa typer av vård, polisen och social verksamhet är det många som känt att de efter runt ett decennium av att dagligen möta “ond bråd död” och andra hemskheter, ganska plötsligt känt att de nått en gräns där de inte längre kan släppa dagen när de går hem från jobbet, vilket de upplevt både som överraskande och - så klart - väldigt påfrestande. Det låter som att det kanske är där du är?
Det finns ju alternativ till studier där man kan dra nytta av sina arbetslivserfarenheter, om man inte väldigt gärna vill studera. Många som lämnar polisyrket går till försäkringsbolag som utredare av skador, t.ex. Många inom vården byter istället kurs, som du är inne på, eller tar mer ledande positioner där de har nytta av sina erfarenheter, men slipper vara mitt i det som frestat på.
Som lundensare (eller du bara kallar dig det?) har du ju heller inte långt till Medicon där man utvecklar SDV och där man säkert behöver sakkunniga inom vård för diverse olika områden, eller för test. Tillhör man de som inte tror på SDV kan man vända sig till Region Halland, eller Blekinge som har Cosmic. Man kan jobba inom dessa verksamheter på distans, om man är rädd att det blir för lång pendlingstid.
Du skriver inte vilken typ av blåljusverksamhet. Men jag vet att poliser är väldigt eftertraktade inom försäkringsverksamhet. Där kan du få vanliga timmar och hög lön utan att behöva studera igen. Även säkerhetsbranschen kan vara ett alternativ. Båda branscherna är ofta välbetalda. Privata försvarsbolag är också bra.
Om du är utbildad inom sjukvård så behövs sådana personer inom sjukvårdsförsäkring för att bedöma vilken vård inringande medlemmar har. Vet inte vad lönen är där. Men du slipper åtminstone jobbiga timmar och att behöva se allt det där du inte längre orkar se.
Om du har arbetat som brandman så är brandingenjör en väg att gå. Bedöma fastigheters brandutrymning mm.
Ofta är det lättast att få hög lön om du kan nyttja de kunskaper du redan har byggt upp fast i ny kontext. För om du möter unga med universitetsutbildning i de branscher jag har nämnt så har de inte en chans mot dig som har levt i verkliga situationer. Det är väldigt attraktivt för en arbetsgivare om det går att använda på rätt sätt.
Jag är utbildad Högskoleingenjör - datateknik, jobbar inom presales IT-mjukvara för stordatorsystem (IBM z/OS). Ditt mål 9-17 hemifrån låter inte helt orimligt, mina “timmar” är 08:30-16:30 och har flexibel arbetstid. Jobbar oftast 09:30-17:30 ish. Jag har bra lön enligt svenska mått (topp 5%) men mitt verksamhetsområde är hela EMEA och det innebär upp till 40% resande timmar och ingen betald övertid.
Tack så mycket för era fina svar! Gav mig fler tankar & idéer.
Och ja, jag är Lundensare
Specifikt så arbetar jag inom ambulanssjukvården och är inne på 7:e året, där har man mött en hel del hemskheter, typiskt de första rubriker ni läser på förstabladet och jag har även fått äran att få göra en stor skillnad i mångas liv!
Vill utbilda mig inom något och har accepterat att det tar cirka 3-5 år, är dock 30 år gammal så jag är väl inte stressad över den biten med tid men man vill också hitta rätt därav tankarna på juridik / IT
Det finns goda möjligheter om du är sjuksköterska. Finns snabbspår för de med akademisk examen i tex försvaret eller Polismyndigheten. Även Kustbevakningen tror jag du kan vara av intresse. Är du uska är det väl ganska stängt och då är det smart att lösa en högskoleingenjörsutb. 30 är ingen ålder. Gäller väl för samtliga yrken utom just jurist som jag lite knepigare “förväntansbild” av hur gammal du ska vara och vad du ska ha på CV:t.
Finns ju många jobb där du kan jobba kontorstider hemifrån. Hade jag bytt yrke nu hade jag valt en kortare YH. Men du är ju 30 år så har ju gott om tid tänker jag? Fundera på vad som intresserar dig och vad du har för krav på det jobb du vill ha.
Jag har jobbat cirka 16år inom sjukvård och har idag ett jobb inom sjukvård där jag jobbar 2 dagar hemifrån på vanliga kontorstider med stora flexmöjligheter. Jobbar aldrig mer än 40 timmar per vecka. Dessa tjänster växer väl inte på träd tyvärr.
Om du läser juristprogrammet finns det många vägar framåt. Jurist på t.ex. kommun eller myndighet ger ett tryggt jobb med stadig lön och 9-17. De stressigare juristjobben, som till exempel advokat, affärsjurist kan ge mycket högre löner. Om du är inskriven på universitet kan du gå med i facket (Akavia) och få gratis karriärrådgivning för t.ex. juridik. Det är en mycket bred och användbar utbildning.
Tack för detta tipset, tror jag får gräva en del i vad som intresserar mig och välja därifrån men det är mellan dessa två nämnda högskoleutbildningar som jag känner mest för
Jag är jurist och älskar mitt jobb men om man vill ha vettiga arbetstider är affärsjurist nog inget att satsa på. Överlag präglas juristbranschen av lite osund arbetskultur och även en idér om hundår. Om man kan tänka sig att jobba på myndighet är situationen delvis en annan men löneutvecklingen där kan vara rätt seg och inte alls i linje med vad folk tror. För mig är juridik dock både klurigt och intellektuellt, ett människoyrke och ett yrke med goda chanser att känna mening. Arbetsmarknaden är också rätt god även om jag är lite orolig för vad öppnandet av ett antal mindre utbildningar på sikt gör för marknaden för nyexade.
Om du vill jobba inom IT så brukar det vara ganska uppskattat att få in folk som jobbat med de system som man utvecklar eftersom de vet hur systemen används och kan dem utan och innan. Inom landstinget brukar det finnas egna IT-avdelningar. Så om du vill komma över dit så kan du ta tjänstledigt och skaffa dig en utbildning sen bara flytta över till IT-avdelningen.
Ett spår kan vara offentlig upphandling. Efter två år på en YH-utbildning får du en ingångslön inom regionen där du bor på 40-45’ och en löneutveckling som inte tar slut och goda möjligheter att byta arbetsgivare efter nåt år.
Och ett 8-17 (9-17) jobb dör det finns goda möjligheter till distansarbete.