Utdelningar i fonder

Kan man se i Avanza hur mycket av en fond som är utdelningar och vad som är avkastning?

Jag kan ha fel men jag får inga meddelanden om utdelning och återinvesteringar längre. Jag har för mig att det var tydligt förr. Har en del i svenskt index och nog borde där vara en del utdelningar därifrån.

Sen undrar jag även vad som gäller när man tittar på utdelningar i Avanza. Tex Investor. Visar den utdelningar endast för mitt innehav i investors aktie eller summerar den ihop Investors utdelningar även från index och spiltan investment etc.
Tack

2 gillningar

har tänkt på detta ang utdelningarna av aktierna som är i fonden, vet dem återinvesteras men har inte hittat heller vart man kan se vad som i avkastnings % är ifrån utdelningar från aktierna i fonden etc, , det står bara total avkastning i kronor och %, men inte vad av det som kom ifrån utdelningarna av aktierna i fonden, letat massa genom alla funktioner på avanza, vore jätte intressant o veta hur mkt man får i utdelning ju, hoppas någon vet eller kan mer om detta kan svara på dina frågor. kanske är så att den infon registreras eller nått av fond bolaget ? kanske är en komplex process att få fram den exakta datan på utdelnings % enheter, kanske vet dem som är bakom artitekturen och ingejörsskapet bakom skapandet av fonderna.

Vill du jämföra index med och utan utdelning är det bara kolla skillnad med PI indexet och GI indexet (flesta index finns i dessa två varianter).

Men det är rätt meningslös information för investeringar eftersom utdelning bara är mental bokföring.

3 gillningar

ja när man jämför så som du förklarar kan man inte se vilket företag som betalt ut och hur mycket det var. Det är ju bara totall avkastning med utdelningar och utan, det är intressant tycker ja iaf om man kunde få djupare info om vilket företag som betalar ut och hur mycket det var i kronor,

du verkar påläst och övertygad, vet o kan säkert saker ja inte förstår, hur menar du med att det är mental bokföring? du tycker att veta om hur mycket pengar man får utdelat från vilket företag i fonden är meningslöst och inget o bry sig i? ja tkr om o nörda in mig i sådana siffror iaf om det fanns men det gör det inte verkar det som.

en funktion som man kunde spana in som typ heter avkastning av utdelningar i fonden " länsförsäkringar global" " avkastning från utdelningar" så trycker man där så ser man hur mycket man fått från vilket företag"

apple 245 kr
amazon 231
broadcom 221
nvidia 131

så kan man välja typ “visa högst till lägst” så kan man se vilken aktie i fonden som man tjänat mest i utdelningar på etc.

När ett bolag delar ut så förflyttar bolaget pengar från sitt konto till ditt konto.

När du äger en aktie så äger du en andel av bolaget. Vi kan låtsas att vi har ett hypotetiskt företag som har 10 000 utestående aktier. Du är väldigt rik och äger 100 aktier i bolaget.

Du äger då 1% av bolaget.

Bolaget har 200k på ett bankkonto bl.a. tillgångarna.

En dag bestämmer bolaget att dela ut 100k kr.

Du äger 1% av aktierna och får då 1000kr utdelning. Bolaget har nu bara 100k kvar på kontot.

Innan utdelning ägde du bolaget som hade x tillgångar och ett bankkonto med 200k. Du äger 1% av detta.

Efter utdelning äger du 1% av x och 1% av 100k bankonto (som är företagets) samt själv har du 1000kr på ditt konto.

Både före och efter utdelning äger du precis lika mycket.

Därför är utdelning bara mental bokföring.

3 gillningar

Man får meddelande bara när det delas ut som pengar till ens konto. Eftersom fonderna håller pengarna inom sig och återinvesterar utan att dela ut till dig, så får du inget meddelande.