Hej, snabb fråga som jag inte fått något fullt svar på hittills.
Tänkte bygga en portfölj av utdelningsaktier att återinvestera utdelningar och månadsspar i. Bör jag har en portfölj med runt 30 enskilda aktier eller ska jag de stora investmentföretagen samt de andra stora bolagen?
Hej. Satsa på investmentbolagen. De har historiskt slagit svenska börsen och har möjligheter som småsparare inte har. Kvalitativ aktiv förvaltning och riskspridning till billig avgift. Många av bolagen pyntar utdelning. Lycka till
Du kan köra LIKBIL: Latour, Investor, Kinnevik, Bure, Industrivärden och Lundbergs. En del föredrar den lite mindre och sportigare modell S, dvs Svolder.
Varför är det så viktigt för dig att få utdelningar? Om man har aktier för flera miljoner då kan det vara kul att kunna säga att man lever på sina utdelningar, men jag förstår inte varför skulle en vanlig småsparare satsa uteslutande på utdelningsaktier? Det finns många bra aktier som inte ger några utdelningar överhuvudtaget. Och när man köper fonder läggs eventuella utdelningar till fonden automatiskt.