Utkastad från privat email - tips på "recovery"?

Tänkte kolla om någon här har något tips?

Frun har blivit utkastad från sin privata email - en gammal gedigen hotmail - så numera Outlook / Microsoft. De säger p.g.a. “irreguljär aktivitet” som nog uppkommit då hon tvingats använda VPN på resa.

Hon har skickat in “recovery form” ett par gånger och angett email addresser hon skickat till nyligen, ämnesrader, skype konto, telefon nr till kontakter i Skype, kreditkort som används för att tanka Skype mm mm.

De första två studsade tillbaka “denied” på en gång. Den tredje verkar ha försvunnit i Microsoft cyberrymden. Det har åtminstone gått obesvarat ett dygn😅

Någon med liknande erfarenheter och hur/om det lösts sig?
Går det överhuvudtaget att få tag på någon person på Microsoft på tex. telefon?

PS: Tyvärr har hon bara använt password och inte aktiverat två faktors identifying. Trots en viss persons påminnelser :joy:

2 gillningar

Har inte varit kontakt på länge med de stora “drakarna” men att få svar på ett dygn eller något liknande tror jag inte är rimligt.

Skulle absolut inte rekommendera att man “bevisar” genom att skicka någon typ av personlig information, om det inte efterfrågas (kanske inte ens då)

Satt hon på VPN när hon skickade “recovery”? Det tror jag inte kan vara så framgångsrikt då det ju kan betyda att det är samma “hacker” som Microsoft tror sitter bakom.

Ett tips är att använda en VPN leverantör med servrar i sverige och välja någon av essa när man ansluter

1 gillning

Jo det efterfrågas så antingen ger man information som de redan har och kan jämföra med eller så förblir det låst :man_shrugging:

Problemt är att komma ihåg grejer som tex senaste tre passworden :joy:

Jo precis. Valde Sverige den sista gången om nu det kan hjälpa.

Fast att sitta på den informationen så måste man i så fall ha hackat Microsoft för att veta allt det de krävde :joy:

Vi försökte hitta kontakt via email/telefon/chat men verkar inte vara någon av de 280 000 anställda som är intresserade av att prata med kunder med problem

Vi får se hur det går :man_shrugging:

1 gillning

Min sambo är i en liknande situation och jag följer med spänning trådens utveckling. Hittar ni en lösning skulle det vara underbart om ni delade.

Jag gav upp hoppet efter nekade formulär och när jag hittade samma problematik utan svar via Microsofts supportsida. Svaret de fått var något i stil med ”prova igen senare”

Håller verkligen tummarna!

1 gillning

Det löste sig :partying_face:

Vi hjälptes åt och skickade in en 4e gång. De skriver ju att man ska fortsätta så …

Vi grävde upp lite mer information som tex ett gammalt PW, valde andra email adresser som hon skickat till med tillhörande ämnesrad osv. Samt var noggranna när vi skrev in det så att det var exakt rätt.

Hon hittade en del information off-line i telefonappen som låg lokalt lagrad så hon hade tillgång till det.

Så plötsligt plingade det till direkt efter det inskicket :man_shrugging::joy: Kanske de tänker (deras algoritmer?) att om de får in rätt (och olika) information flera gånger under flera dygn så vilken hackare är så enveten.

Hoppas ni kan göra något liknande och att det löser sig för er med :+1: :crossed_fingers:

PS Återstående problemet är att hon registrerat som alternativ verifiering ett telefonnr som vi inte längre har tillgång till. Alltså verkar det svårt att ändra verifiering till tex MSoft Authenticator eftersom det verkar krävas att man använder just den alternativa metoden före man kan ändra. Just nu vågar vi inte mecka med det utan tar tag i det om några veckor. Denna gången ska det dock göras :sweat_smile:

4 gillningar

Ett ypperligt bevis på varför Microsoft INTE är mitt favoritföretag. Gudarna ska veta så frustrerad jag varit i telefonsamtal med support som jag faktiskt lyckats få till. Men det är nog tack vare att det varit business-konton. Men. Argh. Jag är ganska nyanserad och balanserad men tappar det helt när det gäller just Microsoft. :woman_shrugging:

Himla skönt höra att det löste sig dock! :pray:

2 gillningar

Mm, precis. Fast känns likadant med alla tech drakarna. Kundtjänst är inte prioriterat. Kanske med undantag för Apple där jag fått bra hjälp i butik. Men då ska man ju ha en sådan nära.

1 gillning

Lite tips från mig: använd både gmail och outlook.com.

Jag har gmail som primär-mejl och vidarebefordrar all mejl till Outlook.com, samtidigt som jag har outlook inställt att skicka nya mejl och svar från gmail.com. Har fungerat utmärkt i många år. De har ju dessutom olika 2FA-lösningar, Youtube-appen för gmail och Microsoft Authenticator för outlook.

För hängslen och livrem så finns ju också lokal pst-fil med alla mejlen.

3 gillningar