Hej, jag är utskriven ur Sverige sedan många år och bor i Schweiz. Jag har kvar en del fonder i Sverige på Swedbank und Avanza (aktie och fondkonto). I Schweiz betalar man ingen skatt på vinster vid försäljning och jag är ju skattskyldig i Schweiz och inte Sverige.
Hur går jag tillväga för att sälja av mina fonder i Sverige för att säkerställa att tex ingen skatt dras automatiskt vid försäljning?
Du bör vid det här lag redan vara ganska välregistrerad i att du EJ bor i Sverige med alla dina banker. Då dras ingen skatt och du skattar enligt lagarna i det land du bor i.
Har du inte informerat bankerna om detta, bör du göra det snarast. Gärna i förrgår.
Edit: Tänk på att i Aktie och Fonddepåer tillämpas 10-årsregeln.
10-årsregelns innebörd är att en person som är begränsat skattskyldig i Sverige är skattskyldig för de i angivna kapitalvinsterna om den skattskyldige vid något tillfälle under det kalenderår när avyttring sker eller under de föregående tio kalenderåren har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats där.
Riktigt bra svar, tack så mycket! Jag har informerat bankerna om detta och behöver regelbundet uppdatera dem med mitt schweiziska skattekontonummer. Bra att veta det med 10-års regeln också! Jag är utflyttad sedan mer än 10 år tillbaka så då borde det inte vara några problem.