Utlandsboende och sparformer i fonder

Hej,

Jag skulle vilja göra en förändring när det gäller fondsparande för våra barn. De har idag runt 170, resp 195’ investerat i fonder via SEB, med en utveckling på ca 20%. Tur att utvecklingen varit såpass bra eftersom jag först på senare tid har insett att de är väldigt dyra, 1,25% i fondavgift (skämskudde). Jag skulle helt enkelt vilja sälja av dessa eftersom de nu är på plus och mycket verkar tala för att marknaden kommer att gå ner. Då vi bor utomlands sedan +10 år är vi begränsat skattskyldiga och behöver således ej skatta för vinsten i Sverige. Hur skulle ni gjort? Vad är viktigt att tänka på? Vart ska jag istället placera dem (låsta på sparkonto med iaf lite ränta?) och bör jag flytta det månatliga sparandet om 3500 sek per månad/barn någon annanstans? Förhoppningsvis ska dessa pengar inte behöva användas tidigare än inom tio år.

Tacksam för tips & råd.

C

Hej

Det är nog bäst att kolla vad det står i dubbelbeskattningsavtalet mellan sverige och det land ni är skatteskyldiga i. Jag tror att det ska beksattas i sverige men att man kan få avdrag ifall det också ska beskattas där man är skatteskyldig. Kolla även med er mäklare, de borde kunna ge råd…

Det verkar som det bästa och smidigaste alternativet för utlandssvenskar är att ha sparandet i en kapitalförsäkring (ej ISK). Då sköts beskattningen automatiskt på depån.