Skall köpa lgh, skall jag sälja mina isk fonder eller vanliga fondkonton de vanliga fonderna har jag haft länge och får reavinst på, kan ana ganska mycket
Vilka fonder är det?
Swedbank allemansfond och swedbank exportfond
Är det dessa?
Swedbank Robur Allemansfond Komplett 1.37% i avgift
Swedbank Robur Exportfond A 1,30% i avgift
Generellt så känns det som att det är dyra avgifter om du jämför med t.ex.
Länsförsäkringar Global Index 0,23%
Avanza Zero 0,0%
Största skillnaden här är att mina exempel är passiva och följer ett visst index med större fokus på den globala marknaden (beroende på hur du balanserar dessa). I de flesta fall lyckas inte aktivt förvaltade fonder slå index sen får du tänka på den relativt höga avgiften du har i dagsläget.
Det framgår inte vilken fond som är på ISK och vilken som är på AF.
Någon gång kommer du oavsett behöva ta reavinstskatten, såvida du inte har någon förlust som du framöver ser att du kan kunna kvitta den emot? Endast i det senare fallet finns vits att avvakta med försäljning av dessa. (eller om du spekulerar i att reavinstskatten kommer att sänkas i en framtid)
Fundera sedan på att byta fonderna mot fonder med lägre avgift (förmodar att du kansle fått rådet om dessa via en banktjänsteman på Swedbank? då de har sin förtjänst på just avgifterna). En global passiv indexfond har låga avgifter och ger en väldigt bra riskjusterad avkastning.
Rekommenderar att sälja av dina fondkonton.
Gjorde det själv för snart ett år sedan då jag genomgick en större ekonomisk förändring.