Jag har använt mig av AF/ISK kalkylator och då får jag fram att jag bör ha kvar mina fonder på AF konto istället för att sälja. Men jag har så höga avgifter så jag vill sälja och byta till indexfonder.
Med tanke på valresultatet så känns det värt att nämna att jag har över 3 miljoner i mitt ISK om det skulle bli en extraskatt eller ett tak(hur nu ett sånt skulle fungera). Vad bör jag göra?
Bara låta det ligga orört och bara acceptera två dyra fonder?
Sälja de dyra fonderna och sätta in i mitt nuvarande ISK där jag bara har indexfonder?
Sälja de dyra fonderna, skatta 30% på vinsten och sedan investera pengarna på AF konto men indexfonder istället för dyra fonder?
Om jag skulle sälja fonderna så ska jag alltså betala 212.963 kr i skatt som ska vara inne sista Januari? har jag förstått det rätt?
Om du av någon anledning hellre med garanterad säkerhet betalar runt 1.45% till din favoritbank och 0.12% till staten än kanske ungefär samma totalkostnad till främst staten, så ska du behålla dessa fonder (dvs jag ser 0 anledning att fortsätta gödsla banken med gratis pengar)
Skatt vid realisering blir 201570 eftersom du kan använda schablonbeskattning då värdeutveckling är högre än 400 %.
Jag skulle absolut inte sälja och skatta för den stora vinsten, i synnerhet inte nu när ingen vet hur skatten på ISK kommer att se ut framgent och du redan tillhör (och har passerat) de personer som röda linjen klassar som “de med störst kapital” dvs. med >3M på ISK. Dessutom två bra fonder och jag har båda två själv, den ena i ISK och den andra som AF.