Vad betyder emojin?

Från tid till annan så kommer det frågor om vad alla reaktionerna (emojis) som man reagera på inlägg med egentligen betyder.

Kan vi i denna tråd försöka bena ut vad alla betyder?

Bara för att få några förslag från början så bad jag chatGPT beskriva dom:

:heart: - Kärlek eller uppskattning. Den här emojin används ofta för att visa starka positiva känslor som kärlek, vänskap eller stöd.

:+1: - Tumme upp. Det är ett tecken på godkännande eller att något är bra.

:joy: - Skrattande ansikte med tårar. Används när något är väldigt roligt och man skrattar så mycket att man gråter.

:thinking: - Tänker eller funderar. Den här emojin används när man överväger något eller är osäker på något.

:clap: - Applåderar. Används för att visa uppskattning eller beröm, ungefär som att säga “bra jobbat” eller “grattis”.

:bulb: - Ljusidé. Den här emojin symboliserar en bra idé eller en plötslig insikt.

:people_hugging: - Kram. Den här emojin symboliserar två personer som kramas och används för att visa stöd, tröst eller kärlek.

:cry: - Gråtande ansikte. Används när man är ledsen eller besviken.

:open_mouth: - Förvånat ansikte. Den här emojin visar förvåning eller chock, som när något oväntat eller häpnadsväckande händer.

:deer: - Hade den lite svårare med att beskriva men beskrivningen är ungefär den här:

Trådar som diskuterar reaktionerna:

8 gillningar

Öhm. Yes. Så är det nog :wink:

Nej men allvarligt. Det är såklart rätt, men har ibland använts ironiskt, mest som en interngrej. Ungefär som ”men åh så jobbigt för dig :people_hugging:

2 gillningar

Har du en bättre förklaring? :slightly_smiling_face: Skriv gärna den så ska jag sammanfatta allt sen :wink:

Edit: du var snabbare med din edit än jag att svara :joy:

1 gillning

Kramen kan såklart användas ironiskt.

Jag har själv använt den vid trådar om svåra världsproblem, som när banken inte har öppet en helgdag eller när någon blivit blåst på 10kr.

Ibland kan jag inte låta bli, förlåt! :see_no_evil:

5 gillningar

:thinking: - jag använder den även när jag ifrågasätter något, men inte är säker nog på min sak att jag kan avfärda det som dumheter. Så, jag skulle även kalla den “ifrågasättande”.

3 gillningar

Det är väl ett stort problem i chatten att börsen är stängd över helger :innocent:

2 gillningar

Nja, bara för vissa. :wink: