Alltså, möjligen dagens mest korkade fråga, därtill från en millennial. Men hur i all världen ska man tolka hjorten som numera finns som reaktion på inlägg? Är det ett beröm eller en förolämpning liksom? (“Bra hjort” kanske?)
Undrat samma så du är inte ensam om att känna dig korkad/gammal/omodern!
Oh dear?
Ping @Melwa
Du är inte ensam. Jag är en 70-talist och undrar också men har inte vågat fråga
Lite googling på hjortsymbolik i historisk kontext gav rolig info (via väldigt new-ageiga sidor…). Jag blev inte klokare, men lutar åt den indianska tolkningen om fred och kärlek. Rika tillsammans helt enkelt
I nordisk folklore förknippas hjortar ofta med fertilitet, livscykel, jakt, natur och skogar.
I grekisk mytologi anses hjortar vara symbolen för den grekiska gudinnan Artemis. Hjorten anses också vara en symbol för vild natur, frihet, snabbhet, list och kraft.
I keltisk mytologi är hjorten en viktig symbol för styrka, uthållighet och förnyelse.
I den slaviska mytologin ses hjortar ofta som symboler för nåd, snabbhet och smidighet.
I indiansk kultur förknippas hjortar ofta med nåd, skönhet och mildhet, och ses som en symbol för fred, kärlek och harmoni.
De har förklarats förut här varifrån symbolen tillkom…
Från början var det ett insiderskämt från chatten.
Jag använder ofta uttrycket ”o dear” när jag stöter på troll, omogna fjortisar, elaka kommentarer eller uttryck jag absolut inte förstår i World of warcraft (ett onlinespel). Eller så skriker jag det när läskiga mobs dyker upp och jag springer därifrån.
Jan trodde först jag skrev o deer, därav att det till sist blev en ikon efter ganska många användningar i chatten.
Så den är väl ett uttryck för när man tycker att någon är helt ute och cyklar, eller någon skriver elaka saker, eller när någon borde ha ett bättre sätt att uttrycka sig.
Jag använder den ofta vid tillfällen när jag vet att ett skriftligt svar inte för diskusionen framåt.
Aha… ja det var rätt internt, men kul!
Yeeeees. Vad vann jag.
om man kollar så heter ikonen “deer”
och det finns en tolkning att det skulle kunna vara för Oh dear (dear och deer - homofoni, dvs stavas olika men uttalas lika)
Jag minns det som att @Melwa råkade stava fel en gång och sedan spårande chatten ur. Kanske var det @janbolmeson s fel. Men jag håller med och använder den istället för ganska ofta eftersom roll_eyes ser mer tveksam ut. Hjorten är mer definitiv.
Sen får man nog välja lite själv hur man tolkar den. Men kommer den från mig så är det snarare en markering än en förolämpning.
Tycka olika är ok, men man behöver inte uttrycka sig som en rövhatt.
Tror det finns skärmdumpar i en äldre tråd, om jag inte minns fel.
Du är ju sällan där och skärmdumpar dumheterna… men det gör det kanske?
Jag gjorde det i början, när jag hängde i chatten. Men den blev lite för intensiv för min hjärna, så hänger på forumet i stället. Lättare att hänga med.
Hittade tråden!
https://rikatillsammans.se/forum/t/oh-deer-och-bakgrunden-till-smileyn-i-forumet/60815?u=melwa
Där ser man. Alltså jag fattar såklart ordvitsen, jag har oh deer-vitsat med riktiga hjortar i Skottland, det var bara inte en självklar association i ett forum på svenska. Jag har trott att det har varit ett beröm, typ “du är kung” (krona/skogens konung) och tyckt att folk har använt den på väldigt opassande inlägg så tack för förtydligande!
Sov så gott i vinternatten
Kan bli lite roliga tolkningar om man inte vet om ursprunget.
Jag älskar (eller gör jag det? ) att vi millennials Är de nya boomers