Ja som rubriken lyder. Har Nordnet som bank och ex en av Länsförsäkringars fonder. Vad händer med min fond om Nordnet eller fondskaparen går i konkurs? Anledningen till att jag frågar är att jag planerar att ha mina fonder i 20-35 år och känns som mycket kan hända på vägen…
Fondbolaget kan gå i konkurs utan problem för dig. Tillgångarna i fonden är helt separerade från fondbolaget som förvaltar fonden (Länsförsäkringar i ditt exempel) och berörs inte av konkursen.
När det gäller depåinstitutet (Nordnet i exemplet) är det normalt inte heller några problem. Kundernas tillgångar skall vara åtskilda från institutets och inte dras in i konkursen.
Detta under förutsättning att institutet har haft ordning på sina register (vilket de brukar ha) och inte ägnat sig åt direkt brottslig verksamhet (vilket de normalt inte gör). I så fall kan det ju vid konkursen visa sig att dina papper på ett eller annat sätt kommit bort. Då får du ersättning upp till max 250.000 SEK genom det s k investerarskyddet.
Tack för snabbt och tydligt svar! Nu känner jag mig lite lugnare:)
Vad händer i praktiken? Vilken bank flyttas fonder/aktier till om nordnet/avanza/savr går i konkurs?