Vad händer med intjänad ränta när man byter sparkonto?

Går man miste om räntan man tjänat in denna månad hittils ifall man flyttar sina pengar från sitt sparkonto från t.ex Avanza till ett annat sparkonto med högre ränta?

Det beror helt på avtalet. Fasträntekonton har typiskt avgifter (all upplupen ränta eller stor del av den) för att avsluta i förtid. Sparkonto utan bindningstid har inte det (det är själva meningen med fasträntekonto med bestämd löptid vs vanligt räntekonto)

Rörlig ränta får du betalt för till dagen innan. Dvs skulle du ta ut pengar idag fredag får du ränta till och med torsdag.

4 gillningar

Som ovan men om det är årsvis utbetalning av räntan så kan du behöva vänta på den ett tag fast du tömt kontot.

2 gillningar

Hur tänker ni kring Lysas sparkonto? Rörlig ränta på 3.25% men tydligen tillkommer en avgift på 0.24%. De placerar pengarna hos Borgo och Collector har jag för mig.

Finns ett antal aktörer som erbjuder högre ränta på sparkonton än Lysa.
T.ex Morrow Bank (4%), Resurs Bank (3,85%), Moank (3,65%)

1 gillning

Känns inte så tryggt när man läser sånt här om Moank

Känns inte värt jaga högsta räntan. Vill inte ha en massa strul med att få ut pengarna osv. Känns som alla dessa mindre aktörer är väldigt opålitliga. Blir nog att investera hos Collector via Avanza och nöja mig med 2.55% ränta

Jag skulle aldrig nöja med lägre ränta. Har haft många nischbanker och aldrig haft några problem.
Pra spar har jag haft länge och de har högst nu på 4,10%.

1 gillning

Håller med.

Med dagens nedåtgående räntetrend kan det dessutom vara extra intressant att fundera på fasträntealternativ. Både för att slippa bry sig att olika bolag hela tiden justerar sina räntor, och för att chansen till bättre ränta sammantaget ökar.

Fokuserar man t ex på svensk insättningsgaranti finns för närvarande möjligheter till 4,05% på 3 månader (Serafim) eller 3,8% på 6 månader (Brocc/Aros/Serafim) alternativt 12 månader (Hoist). Under dessa tidsperioder lär vi få se ett antal fortsatta sänkningar av den rörliga sparräntan.

1 gillning

Vill man inte vänta så har man normalt alltid alternativet att helt enkelt avsluta det rörliga sparkontot.

2 gillningar