Ränteutbetalning Avanza sparkonto

Har i min enfald öppnat ytterligare ett sparkonto med ränta på Avanza som hade lite högre ränta än mitt nuvarande (ja, jag jagar lätta småpengar nu :sweat_smile:), och inväntar aktivering av detta. Jag har tolkat det som att jag kan mellanlanda pengarna på mitt aktie/fonddepå-konto utan skatteeffekt. Så liksom, varför inte? :rofl::see_no_evil:Är de kvar på Avanza och jag bara byter mellan sparkonton känns det inte särskilt besvärligt.

Men till min fråga, det sker ju en ränteutbetalning i slutet av månaden och man borde väl rimligtvis gå miste om den (eller delar av den) om man flyttar pengarna nu? :sweat_smile: Det vill säga borde man invänta månadsslutet efter ränteutbetalningen innan man gör flytten? :thinking::rofl:

Man brukar få räntan per dag men kolla villkoren.

Tror faktiskt det är per månad just på sparkonto+

1 gillning
  1. ALLMÄNNA REGLER FÖR RÄNTEBERÄKNING
    Ränta på innestående medel på kontot räknas för 30 standarddagar per
    kalendermånad med en bas om 360 dagar om året. På insättningar räknas ränta från och med den dag Bolaget har erhållit insatt belopp. Vid uttag beräknas räntan till och med kalenderdagen före uttagsdagen. Om uttag och insättning bokförs samma dag på kontot räknas räntan på nettot av transaktionerna. Räntan kapitaliseras den sista dagen i varje kalendermånad. Bolaget gör avdrag för preliminär skatt enligt vid var tid gällande lagar och bestämmelser. Bolaget har rätt att ändra beräkningsgrund för räntan.

Tycker det är ganska tydliga regler vad som gäller

2 gillningar