Vad innebär Lysa värdeintyg?

Någon som vet vad Lysas nya verktyg värdeintyg kommer att innebära?

1 gillning

Hittar inget om detta värdeintyg med mina sökinsatser.

@janbolmeson, vet du något?

Faktiskt ingen aning. Vill ni hjälpa upplysa oss @Lysa, @OscarLysa eller @Lysa.Kundservice? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hej!
Stort tack för din fråga!

Värdeintyg, eller engagemangsbesked som det ibland också kallas (kärt barn har många namn) är ett underlag som visar ditt innehav hos Lysa per ett visst datum. Sådana underlag kan ibland behövas vid vissa bankärenden, t.ex. när man ska ansöka om lån eller liknande.

Ofta behöver man i sådana ärenden ett underlag som visar värdet för ditt innehav och även visar att det är just Du som är kontoinnehavare. I dagsläget får vi en hel del sådana förfrågningar och varje begäran hanteras då manuellt av någon av oss kundansvariga på Lysa.
Men med den nya funktionen kommer man alltså som kund kunna logga in och generera ett sådant underlag. Detta gör att du som kund inte behöver höra av dig till oss med en begäran och sedan vänta den stunden det tar för oss att sammanställa det. Nu kommer du alltså kunna få det med en gång och själv enkelt ta fram informationen för de datum du behöver.

Återkkom gärna om du har fler funderingar! :slight_smile:
Vänligen, Astrid på Lysa

10 gillningar

I vilket format kommer man att kunna få det? Förslagsvis inte (bara) PDF eller liknande… ex. csv skulle vara trevligt så att man kan “öppna det i Excel” :wink:

Hint: Inveztor - import från Avanza / Nordnet / Lysa / SAVR

Kan även användas vid bouppteckningar, och då är det inte så lyckat om man kan gå in och ändra i dokumentet.

1 gillning

Jag fick (köpte för 100 kr) ett sådant från Swedbank för 10 år sedan då jag sökte ett USA visum.

Förhoppningsvis betyder det att intyg till bouppteckning kommer att fungera bättre framöver. Till min pappas bouppteckning fick vi (efter att aktivt begärt ut underlag) uppgift från Lysa om att det fanns mindre än 50% på kontot än vad som faktiskt fanns där. Som tur var hade jag sett (och screenshottat) saldot själv. Undrar hur det hade gått annars. Man hade bara kunnat veta att det blivit fel genom att räkna baklänges från deklarationen.

Hej!
Om det blivit fel i underlaget från vårt håll ber jag så hemskt mycket om ursäkt och vi ska naturligtvis undersöka detta närmare.
Skulle du ha möjlighet att maila mig på astrid.ortman@lysa.se och där bifoga det underlag som erhölls? Så ska jag ta och titta på detta.

Återkoppla gärna om du har andra funderingar!
Vänligen, Astrid på Lysa

1 gillning

Jag påpekade det till han jag pratade med för att få instruktioner på hur uppdraget om utbetalning skulle se ut. Han kunde inte bekräfta nåt över telefon, men kunde som jag förstod det se vad som skickats ut och vad saldot var, så jag antar att det redan lyfts upp. Min mamma fick ut rätt (rimligt) belopp i slutändan, så ur det hänseendet är det ett avslutat kapitel.