Nu tror jag att jag har fått något som väldigt få av er andra i forumet har fått.
Jag visste inte ens att det fanns som funktion. #PassivtSparande
Bästa bekräftelsen!
Glöm inte bort att du har placeringar hos oss! ![]()
Vad har LYSA för erbjudande för företag nu, KF/AF?
Men att logga in är väl förenat med risken att man börjar pilla med innehavet? Dåligt råd från Lysa!
Jag fick samma. Fast inte för företaget utan privat. Väldigt suspekt, man blir omedelbart misstänksam att det är en scam.
”Nu är det dags att uppdatera svaren på KYC-frågorna! Logga in och svara” får jag från de flesta leverantörer jag har konton hos, med 1-2 års mellanrum, vare sig jag loggat in nyligen eller inte.
Himla irriterade, har fått det där meddelandet 3 gånger kanske, är det 1 gång om året? I mitt fall har jag ett långsiktigt barnspar, så det känns bara drygt, vill ju helst att det bara ska tuffa på.
Haha, nej, mejlet är 100% regulatoriskt. Lysa skulle jag säga snarare förlorar på att vi pillar eftersom det skapar friktion i form av transaktionsavgifter.
@Lysa eller @OscarLysa kanske kan bekräfta.
Rätt så säker på att Lysa triksat till det så de tjänar på mer transaktioner… Kostnader för transaktioner står kunden för. Annat vore kriminellt sett från ägare/investerare.
Ja, så klart. Sorry att det var otydligt. Transaktionsavgifterna betalas av fondkapitalet (vi pratar om det i avsnitt 306), min poäng är dock att Lysa har något incitament kring att öka antalet byten eller transaktioner internt. Under en period begränsade de ju antalet ombalanseringar man fick göra per vecka.
Hej,
Yes! Det stämmer precis som Jan säger att vi av regulatoriska skäl behöver skicka ut dem regelbundet när man inte varit inne på sitt konto på ett tag.
Vi tjänar ingenting på att våra kunder är inne och pillar på sitt sparande eller att detta i sin tur leder till mer handel med underliggande tillgångar. Utan precis som alltid sker vår enda intjäning via den del av avgiften som går till oss (0,15-0,24 % per år).
I regel förespråkar vi att man lämnar sitt sparande ifred då det ökar chansen att man följer sin sparplan, därför skickar vi dessa mejl precis så sällan som vi behöver.
När ni får dessa mejl i framtiden får ni försöka se det som ett kvitto på att ni gör helt rätt. Ni låter fonderna arbeta ifred och över tid leder detta till att ni får bästa möjliga riskjusterade avkastning till just ert sparmål.
Bästa hälsningar,
Albin på Lysa
Kan ju även vara bra för de som har dåligt minne. Om man inte loggar in på ett antal år och inte får något email kan man ju helt glömma att pengarna ens ligger där.