Jag önskar att nån hade sagt till mig för länge sen:
-att investera en del av mitt företags pengar, det kom jag på nu nyligen istället för flera år sen. (sparade bara till pension)
-att byta ut Avanzas entrelösning Avanza 75 till en 100% aktieindexfond eftersom jag har en bra bit kvar till pension
-hur enkelt det är att spara i fonder
-hur kraftfullt ränta på ränta är
Vad önskar ni att ni hade fått veta tidigare kring ekonomi?
Jag fick också väldigt myclet bra saker sagda till mig som barn och i min ungdom.
Den insikten har varit väldigt värdefull men när jag tittar tillbaka tror jag att det hade varit bra om allt som sades backats upp av böcker. Det är ju lätt att i yngre dagar inte fullt ut lyssna på sina föräldrar även om de vill en gott.
Börja spara en liten del månadsvis när man börjat jobba .
Beloppet spelar nog mindre roll bara man kommer igång.
Men lätt å va efterklok
Ja var lite sen i starten men ångrar fortfarande inget
Fanns ingen runt mig när jag var yngre som hade kunskap i ekonomi så fick lära mig själv, kom på sparande tidigt som utfyllnad av dålig lön (behovsstyrt lärande).
Men om nån hade berättat att man skulla spara och använda avkastningen för köp istället för de man sparat ihop så hade de underlättat, fick börja om sparandet efter ny mc ny bil o.s.v.
Jag blev intresserad medan jag pluggade på högskolan och har gjort ganska rätt ända sedan jag började jobba och tjäna pengar.
Drivkraften bakom att vilja lära sig mer var nog egentligen rädsla och ovilja till att jobba i +40 år.
Vad händer om jag inte får ett jobb efter examen eller blir av med jobbet?
Måste jag jobba till 80 för att pensionen för oss
unga kommer att bli dålig?
Jag måste lösa detta och spara nu för att säkra upp inför en osäker framtid, var känslan.
Jag fick i princip ingen kunskap från familj och vänner, mina föräldrar hade aldrig ägt fonder eller aktier innan jag fick dem att börja fondspara. På sin höjd kanske de sagt att det är bra att inte ta SMS-lån eller ha lite pengar på ett sparkonto.
Deras och andras gnäll och oro över pengar har dock påverkat mig, jag trodde att jag skulle ha det svårare baserat på hur andra pratar om pengar.
Allt jag vet kommer från internet: bloggar, Reddit, Bogleheads, YouTube och nu senare RT för vissa saker i svensk kontext.
Sparat mycket och konsekvent har jag gjort hela tiden, mestadels i aktieindexfonder.
Jag har lärt mig mer (och gör det fortfarande) men det är verkligen bara ett körsbär på toppen. 99% av den positiva effekten och det som var värt att veta visste jag redan från början.
Detta är ju typ det viktigaste på hemkunskapen. Långt större glädje än att bli en rackare på att rulla köttbullar. Med lite stålar kan man få någon annan att rulla dom…
Tycker att du fått med många av de lärdomar vi gör som äldre.
Jag önskar att jag hade fått med mig ett ekonomiskt tänk (handling ->konsekvens) som ung. Jag har inte haft någon ekonomisk förebild och uppväxt med att “vill du ha något får du tjäna in det själv”. Så jag blev väldigt pengafixerad för att kunna konsumera. Investera eller spara hade jag ingen koll på alls.
Jag drog ut på att skilja mig för att jag inte “trodde” att jag skulle ha råd. Att förstå att jag kan skapa ett fuck-off-kapital och att jag kan få mina pengar att växa hade varit guld värd.
Det blev iofs ordning på mig ändå med tiden, men resan hit hade kunna varit lättare och gått snabbare.
Under min sparar/investerar karriär har jag gjort en del bra saker som tex “just keep buying”, bra sparkvot mm men om jag hade haft möjlighet att ta ett samtal med mitt 20-åriga jag så hade jag gett följande råd
råd till mig själv…
investera regelbundet i fonder med låga avgifter, tex indexfonder
spara till en rejäl buffert så att du har kontanter ifall något oförutsett händer, man ska inte ta ut pengar från en portfölj som ligger på minus (vilket du kommer att göra)
använd 5% till spekulation för spänning och krydda i extremt nischade bransch fonder/aktier
tajma inte marknaden ligg hellre hela tiden investerad i trygga tråkiga investeringar