Tips för företagssparande?

Hej,

Denna fråga har säkert tagits upp tidigare, vilket jag i så fall ber om ursäkt för.

Jag har en fråga angående sparande i företaget. Jag planerar att avsätta cirka 25 000 kr per månad för ett långsiktigt sparande (minst 5 år).

Vilka alternativ anser ni vara mest fördelaktiga för mig? Jag har begränsad erfarenhet av både fonder och aktier. Jag har fått rekommendationer om kapitalförsäkring samt egna fonder genom ett AF-konto hos Avanza. Vidare överväger jag även fondrobotar, som till exempel Opti. Jag förstår att avgifterna kan vara högre, men det kanske är ett bra alternativ för någon med min begränsade kunskap?

Tack så mycket för era rekommendationer!

Med vänlig hälsning,
Matthias

1 gillning

Har ingen erfarenhet (ännu) av lysa/opti så det kan jag inte bidra med men gällande Avanza så tycker jag deras tjänster och web/app för bolag fungerar väldigt bra. Du kan ha ett aktiefondkonto, en kapitalförsäkring och ett sparkonto.

En fördel, om än väldigt liten, är att du får räkna ihop engagemang privat och bolag i att nå deras ‘Private Banking’ nivå som ger saker som lite lägre courtage, billig DI Digital i några månader, snabbare svar på telefon och ett i vissa situationer förmånligt bolån.

Jag måste bara fråga, är “no-soup-for-you” en blinkning till Seinfeld ?

1 gillning

Om du inte har behov av pengarna under en 5 års period och du är OK med att det finns en risk att pengarna är mindre värda efter 5 år så absolut en AF via Avanza/Nordnet på en bred indexfond eller AF via Lysa.

Om du inte är trygg med ovan så lägg in det i ett fasträntekonto med hög ränta.

OP behöver förtydliga om det gäller sparande eller investeringar. Rubriken säger sparande men innehållet i texten verkar snarare handla om “hur får jag pengarna att växa mest”, dvs investeringar (åtminstone normalt sett). Kör själv både och för mitt företag.

Visst är det så - fantastiskt avsnitt.