Hej! Ny här på forumet och i det något okända ekonomivärlden av vilka val man bäst kan göra där av vänder vi oss till er som är mer insatta och har kunskapen. Jag och min sambo ska nu börja spara till en kontantinsats.
Vi ska sammanlagt spara 20.000 kr varje månad men dela upp det enskilt 10.000 på varje enskilt ISK konto. Vår vision och sparhorisont är cirka 5 år.
Vi har sneglat och räknat både på LYSA fondrobot samt Avanza Auto 3,4,5,6.
Vad är era bästa tips på att gå tillväga? Vad vore det bästa valet?
Svår att säga vad som är bästa valet när man inte vet hur marknaden rör sig i framtiden.
Men för egen del så hade jag startat med ett 50/50 konto på Lysa för att sedan minska risken varje år och sedan avsluta med sparkontot med ränta.
Även en mycket bred indexfond kan tappa ordentligt i värde på 5 år om man har otur. Hur skulle det påverka din ekonomi och möjligheterna att köpa en lägenhet om världsmarknaden utvecklas så här:
Hur stor kontantinsats tänker ni er att ni ska spara ihop? Räcker ert månadssparande plus den avkastning bankränta kan ge eller behöver ni ta mer risk för att kunna få ihop de pengar ni önskar? Kan ni tänka er att förlänga sparhorisonten några år om vi skulle få en nedgång?
Där någonstans tror jag ni hittar svaret på vilken risk ni ska ta i ert sparande.
Har ingen erfarenhet av Avanzas produkter men Lysa är mycket smidigt och bra. Kör det själv för långsiktigt sparande och har även gjort det tidigare för sparande som mer liknar det ni nu tänker sätta upp. Det är enkelt att spara varje månad och det var även lätt att ta ut pengarna när det blev dags för det.
Vilken fond är detta? Jag tvivlar (utan att ha sett några siffror) på att en fondportfölj med global, EM, småbolag kommer gå ner med -50%. Högst osannolikt. Möjligtvis -30%.
Grafen visar utvecklingen för MSCI World från januari 2000 till januari 2005. Det är ett index som följer stora och medelstora företag i 23 utvecklade länder. Avanza Global är en av många fonder som följer detta index. Jag använde den här sidan för att generera grafen:
Vi tänker att vi ska spara ihop cirka 1 - 1,2 miljon/er, enligt min uträkning 20.000 kr / mån i 5 år + ev bankränta tex på SBAB sparkonto 3.25% . Allt kan hända på vägen dit men visionen och målet är enligt detta iaf.
Tackar er alla för era svar och vi har nog kommit fram till ett beslut att vi vill inte ta den stora risken på börsen i dagens läge vid en eventuell nedgång på så kort sparhorisont. Bättre att köra på aktier/fonder när vi sparar till pension etc…
Jag har goda erfarenheter av SBAB. De har visserligen inte den allra högsta räntan i alla lägen, men skillnaden är så pass liten att det knappast är värt besväret att hoppa runt mellan småbankerna för att kanske tjäna några hundralappar.
SBAB är ju också ett mycket tryggt alternativ. Även om det finns en statlig insättningsgaranti så är det trist att hamna hos en bank som inte sköter sig. Med så många aktörer som vi har på marknaden just nu så måste man nog räkna med att vissa kommer att försvinna. Det känns också skönt att undvika oseriösa banker som tjänar pengar på SMS-lån eller försöker lura in folk på avbetalningsköp, etc.