Hej Allihopa!
Jag driver ett aktiebolag tillsammans med min familj sedan nov 2021. Jag har under en längre tid funderat på det här med att bygga upp en buffert eller sparande i företaget.
Har några frågor angående det:
-
När det kommer till sparande i ett aktiebolag vad är det mest ekonomiskt givande kontoformen för det? Tänker för köp av fonder. Och hur man går till väga i praktiken?
-
Hur funkar det med eventuella skatter och moms i den eventuella kontoformen?
-
Tanken är att lägga upp det som ett fast månadssparande, låter detta sunt?
-
I dagsläget har vi Swedbank som huvudbank för bolaget, borde man kanske ha fondsparandet hos en annan bank kanske Avanza eller Nordnet? Vad funkar bäst?
Tanken med att göra avsättningar för sparande är också för den mentala bokföringens skull för alla i familjen som är inblandade i bolaget ska få en skiljevägg mellan den ekonomiska grunden i bolaget och rörelsepengarna i företaget då alla pengar som berör företaget i dagsläget är i ett enda konto.
Syftet med detta är för att jag vill försöka bygga upp ett hälsosamt bolag för och tillsamans med hela min familj. I dagsläget funderar vi inte på att höja månadslönen utan vi vill lägga fokuset på att bygga upp en stabil grund i bolaget & ett lånsiktigt sparande.
Tacksam för alla svar!
Mvh
Casper