Ny på Avanza - vill få lite råd och tips

Hallåj!
Jag är sprillans ny medlem här och även så på Avanza. Jag har redan ett sparande på Handelsbanken - men har nu även öppnat ett ISK på Avanza som jag läst mig till kan vara en bra ide.
Vill gärna få lite råd - tänker mig DNB Global fond som jag också läst mig till ska vara bra. Tänker även månadsspara kanske 4000 kr per månad. Har väl runt 400000 kr att investera i.
Jag är 60 år och tänker mig spara för pensionen så minst 5 år. Tänker mig inga höga risker utan låg / medel.
Har ni några tips till en nybörjare ?
Tack!

Välkommen till forumet.

5 år är kort tid att spara på börsen. Om du kan spara längre tid dvs minst 10 år då är det bra att spara på börsen.
Börsen kan gå ner ett enskilt år -50% eller mer.

DNB Global Indeks S är en bra global indexfond.

Om du nu enbart ska spara i 5 år och trots allt vill ha på börsen så skulle jag råda till att ha ca 50-70% på sparkonton med insättningsgaranti.

Tack Thompa för svar. Vad jag menade är att jag förmodligen kommer börja TA UT efter fem år men även fortsätta ha fonden. Man hoppas ju man lever länge och då kanske jag har fonden länge också…Sen är det ju svårt att veta hur länge pengarna räcker. Men det är nog bra att ha en del på sparkonto. Jag har kollat upp det också och blir lite velig var man ska spara någonstans…

Du kan välja vilken nischbank som helst med insättningsgaranti.
Jag har testat väldigt många och har inget att klaga på.

1 gillning
1 gillning