I det här läget tror jag inte på investeringar i aktier är så smart.
Jag hör något om stads papper, men jag vet inte vad det innebär.
Till exempel handlas det på börsen
är börsposterna rimliga för en småsparare
är köpet bundet en viss tid
hur påverkas den inflation
hur påverkas den av prisökning
är det en vettig tanke?
Finns ett avsnitt #64 som handlar om räntor och hur de fungerar.
Vad du ska investera i beror på din sparhorisont tycker jag. Jag brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont. Dock inte lägre än 3 år för då tycker jag det är sparkonto som gäller. Med aktier menar jag globala indexfonder eller portföljer liknande Basportföljen och Globala Barnportföljen.
Statsobligationer eller statspapper är lån till stater, man kan säga att man äger en del av statsskulden. Varje år betalar staten ränta på statsskulden och på så sätt växer din investering. Dessa papper brukar betraktas som relativt säkra eftersom stater kan höja skatter eller trycka mer pengar för att betala av sina skulder, till skillnad från företagsobligationer då företag kan gå i konkurs.
Det enklaste sättet att investera i statsobligationer är via räntefonder som specifikt innehåller statsobligationer. Då kan man köpa och sälja som man vill.
Om man har utländska statsobligationer får man tänka på att man har en valutarisk, amerkanska staten tar ju lån i USD tex. Värdet påverkas också av räntehöjningar/sänkningar, om räntan stiger minskar värdet på befintliga statsobligationer och tvärt om. Om inflationen fortsätter vara hög kan centralbankerna tvingas höja räntan och då skulle värdet på statsobligationer minska. Det är osäkert om man kan få högre avkastning än vad inflationen är.
Om man redan har aktier kan det vara en vettig tanke att investera i för att balansera upp risken, statsobligationer brukar öka i värde samtidigt som aktier tappar i värde vid lågkonjunkturer då räntorna sänks. Annars fungerar vanligt bankkonto med ränta och insättningsgaranti nästan lika bra (eller dåligt…) när räntorna är så låga som nu.