Aktier ,Fonder, Obligationer ?
La
Vad är syftet med sparandet?
Hur lång sparhorisont?
Riskvilja?
Svar till Mattias A på frågan vad ska man satsa på.
Syfte med sparandet.
Ingen speciell anledning, anledningen bör vara den att den ger en posetiv avkastning.
Sparhorisont.
Ingen specell tid.
Riskvilja.
Medel.
Jag ville bara se vad andra i forumet tänkte.
Exempelvis.
Aktier i ett företag med en eller några produkter. Kan vara känsliga för kursnedgång tror jag.
Fonder har en större spridning men har lägre avkastning tror jag
Obligationer är väl knuten till räntenivån. Vilket innebär att avkastningen är lika med noll tror jag.
En resume av detta är att jag bara var nyfiken på hur andra tänker.
Mvh Lasse
Skulle bygga basen kring en global indexfond. T.ex Länsförsäkringar global indexnära. Sedan kombinera med sparkonto för att få rätt risknivå. Enskilda aktier skulle jag personligen inte satsa på.
Har du kikat på “Kom-igång” som finns i menyn?
Tidshorisonten på ditt sparande är en väldigt viktig parameter eftersom investeringar kan sjunka ganska mycket i värde på kort sikt (kortare tid än 10 år). Men ofta går aktiemarknade plus på lång sikt (längre tid än 10 år). När du säger “ingen speciell tid”, menar du då att du kan låta pengarna vara 10+ år eller menar du att du kommer vilja ta ut dem nästa sommar? Det är en väldigt stor skillnad som du bör fundera på.
Dessa företag är ofta extremt hög risk. Om företaget går i konkurs så är pengarna borta. Om de bara har en produkt så drabbas de väldigt hårt av konkurrens etc.
Nja. Större spridning gör att spreaden blir mindre, skillnaden mellan sämsta och bästa utfallet. Du får lägre maximal avkastning, men du får också en högre minimal avkastning. Tänk att du kan äga en enda aktie med förväntad årlig avkastning någonstans från -100% till +1000%. Eller så kan du köpa en fond som investerar i hundratals bolag och då får du en förväntad avkastning mellan -50% och +40%. Båda alternativen har ett snitt omkring 7% så om du själv springer iväg och köper ett dussin aktier så närmar du dig snabbt samma avkastning som fonden.
Jag föredrar en fond för jag tror inte att jag kan få bättre avkastning av att göra det själv. Köp en indexfond så köper du snittet.
Hej.
Du säjer en indexfond.
Om man tänker på försämring av kronans värde och en indexfond så är utveklingen ganska lika, men det är ju bättre än enbart försämring av kronans värde.
En sak som jag grunnar på,
Du skriver.
Jämför akter och fonder ett snitt på 7%.
Är de något som du yxar till eller hur räknar du ut det ?
Mvh Lasse