Vad tycks om fonder till pensionen?

Hej, jag har gjort en fondportfölj som ser ut så här

LF Global 50%

Tin Ny Teknik 20%

SEB Sverige Indexfond 10%

Handelsbanken GI Småbolag 10%

Avanza Emerging Markets 10%

Vad tycker ni? Tänkte till pensionen, har 37 år kvar.

Hej Alle!

Ser bra ut, eventuellt lite mycket Sverige men det är en smaksak!

Okej vilken hade du valt på SEB elr handelsbanken?

Handelsbanken GI är globala småbolag. Tin Ny Teknik består av 2/3 av svenska småbolag så tillsammans med SEB blir andelen Sverige lite över 20%. Helt ok med en liten övervikt mot svenska småbolag när tidshorisonten är så lång tycker jag.

Även om teknikfonder på grund av hög risk och stora svängningar passar bättre i lekhinken skulle jag gissa att den positiva trenden kommer att hålla minst 10 år till. Men man vet inte hur länge den hör Tin-fonden kommer att finnas kvar med samma förvaltarduo. Det kan hända mycket på 37 år så man får ha koll på läget, särskilt om innehavet är så pass mycket som 20%.

Hej!

Jag tänker ganska snarlikt i min pension. Dock tycker jag det är ganska mycket vikt mot Tin ny teknik. Jag säger inte att det är fel men jag själv gillar också den fonden men har den främst utanför min tjänstepension, dvs i andra portföljer och om man ska ha den i portföljen kanske man kan vikta ner lite på den och lägga lite mer i globalfonden, men det är bara mina tankar. Tjänstepensionen tycker jag personligen ska vara lite “tråkig” och mer safe. Ser att du tänker välja Avanza EM, varför kör du inte också deras globalfond om du ändå finns hos avanza, tänker det är ju ett billigare alternativ :slight_smile:

Hej jag hade valt globalfonden 50%,handelsbanken GL.småbolag 30% och Avanza EM.Market 20%, en bra globalt spridning .