Vad tycks om min portfölj?

Hej! har bestämt mig att investera i fonder på lång sikt (ca 25-30 år) och undrar om min fördelning ligger rätt till. Jag är villig att ta hög risk med en 100/0 portfölj.

20% Avanza Global

20% Länsförsäkringar USA

20% Länsförsäkringar Europa

20% DNB Teknologi

10% Spiltan Aktiefond

10% Avanza Emerging Markets

Planerar även att månadsspara i dessa fonder. Bör jag justera något? Hur ofta bör jag ombalansera? Tacksam för tips!

Jag tycker att du har lite väl mycket slagkraft mot globala amerikanska teknikföretag, vilket inte gick särskilt bra i dotcom-kraschen. Någon anledning till varför du vill ha DNB Teknologi i din portfölj? Verkar vara en hel del overlap med de andra fonderna. Om du fortfarande ska köra på den tycker jag du köper den via SAVR istället. Det drar ner avgiften från 1.74% till runt 1%.

Hur kommer det sig att du har både global/USA/EU i separata fonder och inte bara en enda globalfond? Det blir nog lite jobbigare att ombalansera då om global/usa/EU kan gå olika bra och det kan kräva oftare ombalansering.

Jag hade personligen allokerat mer till svenska småbolag genom fonderna “AMF Aktiefond Småbolag”, “PLUS Småbolag Sverige Index”, eller “SEB Sverigefond Småbolag C/R”. Detta eftersom småbolag forskningsmässigt sett ger en högre avkastning över tid.

Annars tycker jag du har diversifierat bra.

Inget fel att krydda portföljen med lite teknik för att höja avkastningen i portföljen. Den positiva trenden kommer nog att hålla sig många år till. Inga garantier dock men sannolikheten är hög.

DNB Teknologi handlas hos SAVR i NOK så utöver den ordinarie avgiften blir det en valutaväxlingsavgift med 0,5% som gäller vid både köp och sälj. Hos Nordnet är avgiften för samma fond 1,50% och den handlas i NOK där med men växlingsavgiften är bara 0,25%.

Om man handlar fonder hos SAVR i någon annan valuta än SEK gäller det att vara långsiktig och inte byta och sälja för ofta.

SEB Sverigefond Småbolag Chans/Risk har varit en av de bästa aktivt förvaltade Sverigefonderna sett till historiken. Om man är villig att chansa och ta risken varför inte? Kan med fördel handlas hos SAVR.

Gällande USA, Europa, Tillväxt samt Global…vad är det du vill ha för fördelning mellan de olika marknaderna…?

Vill du ha (exempelvis) 60 procent USA, 30 procent Europa och 10 procent tillväxt så skulle jag köpa Avanza global och kolla vad ger för fördelning. Sedan komplettera med exempelvis tillväxt och Europa. Då håller du nere avgifterna.

Lite grand som att köpa en fruktsallad med banan, apelsin och vindruvor, och dessutom köper du banan, apelsin och vindruvor separat, och det blir I analogin dyrare om du köper de separata ingredienserna.