Val av fondförsäkringsbolag - att tänka på? Förstår inte valcentralen

Hej!

Min första post här i communityt. Försöker efter många år på sofflocket förstå mig på pensionsvalet. Jag noterar att för min pensionsförvaltning har jag hittills haft AMF med vad jag antar är ganska konservativ riskbalansering.

Utifrån att jag har i alla fall drygt 20 år kvar till pension skulle jag vilja placera i en fondförsäkring med större tonvikt på global indexfonder. När jag försöker välja så har jag de här bolagen att välja på. Jag antar att man hamnar i en entréfond och att man därefter kan välja andra fondsammansättningar.

Lite försiktig i att bara välja någon då jag har dålig koll i hur lätt/billigt det är att byta försäkringsbolag när man väl valt. Är det någon eller några av dessa man ska undvika om man vill kunna ha den fondportföljen som jag nämner ovan.

AMF har ju lägsta avgiften, så ska man gå på det är det ju enkelt. Men svårt att veta om de erbjuder bra fonder.

Det här med pensioner är klurigt, men jag har i alla fall försökt börja lyssna på Monicas 10 tips i pensionsavsnittet.

Stort tack för all hjälp!