Under flera år har jag försökt att förmå mitt ex tillika mina barns mor att börja spara i fonder. Det är först nu när barnen är lite större som de själva har kunnat göra vissa påtryckningar som jag inte kan.
Hennes främsta villkor eller oro berör etiken. Hon vill inte att fonden ska handla i aktier som har med droger, vapen, gruvor, fossila bränslen eller förstörelse av (regn)skog.
Har ni några förslag på fonder som skulle kunna klara hennes krav, men som ändå ger någon form av avkastning? Alltså det behöver inte vara 7% varje år, men om det var 4% så skulle det vara en stor skillnad för mina barn som nu är 14 och 12 tills det blir dags att kunna flytta hemifrån.
Tycker de förslagen som kommit är jättebra. Vill man sträcka sig till en bredare fond men fortfarande hårdare sållning än den vanliga exkluderingen för ansvarsfulla investeringar kan denna också funka beroende på om exkluderingen uppfattas som tillräckligt hård: https://www.sppfonder.se/spp-fonder/vara-fonder/indexnara-plus-fonder/spp-global-plus/
CB Save Earth Fund RC har gått upp 15% sedan jag började spara till barnen där för 2-3 månader sedan; SPP Global Solutions A SEK har gått upp 12% under samma period. Så visst finns det gott om mycket lukrativa men ändå etiska fonder CB är dock inget för den som är allergisk mot höga avgifter, men än så länge har det ju inte påverkat avkastningen precis.
Jag skulle också diskutera med din sambo om vad hennes pengar göder för typ av business när dom ligger på banken som kontanter. Då är det nämligen banken som använder hennes pengar och lånar ut dem till höger och vänster; inte omöjligt att både det ena och det andra som hon ogillar då får fördelar. Att spara i kontanter är att låta banken bestämma; att fondspara är att ta viss kontroll över var pengarna investeras. Det enda alternativet till att pengarna investeras någonstans är att spara dem under huvudkudden (rekommenderas inte ur riskhänseende) eller möjligen som guldtackor i ett bankfack. Men hon är kanske inte så förtjust i gruvindustrier heller?
Baserat på hennes kriterier tycker jag det räcker med en indexnära fond med höga hållbarhetskrav. Tycker inte det låter som att det behövs en lösningsfond som t.ex. SPP Global Solution eller CB Save Earth eller Proethos.
Håller helt med @Johann och på det ämnet, är alla fonder från SPP med ”Plus” i namnet bra. Plus alla fonder från Öhman som har ”Etisk” eller ”Hållbar” i sitt namn. Det finns en hel massa olika fonder som är bra och uppfyller villkoren.