https://www.reuters.com/markets/asia/how-foreign-investors-can-invest-india-2024-02-05/
Har gjort lite ytterligare research i ämnet och inte oväntat finns det massor med indiska plattformar, Zerodha till exempel som är en av de större. På deras supportsida förklaras i detalj hur man som utlänning öppnar ett konto hos dem:
Länk: What is the procedure for a foreign national to open an account at Zerodha?
I dagsläget är det svårt att handla indiska aktier via en ISK/KF på ett vettigt sätt, så denna metod är nog den bästa. Fördelen blir att man kan dra av förluster vilka periodvis sannolikt kan bli höga, så skattebördan kanske jämnar ut sig på sikt.
Finns också lite matnyttigt att läsa på detta gamla blogginlägg som jag läste för länge sedan. Kanske lite smått aktuell fortfarande om du vill följa idén? ![]()
Tack. Jag har faktiskt kikat på just den sidan innan. Dock står det inte så mycket om aktier förutom lite om ADR-aktier osv men det blir för skralt utbud att trejda ifrån. Än så länge verkar det bäst att skaffa konto hos en indiskt aktör. Courtaget blir betydligt lägre och utbudet väldigt stort. Sedan exakt vilken nätmäklare som är bäst återstår att se men jag lär välja det spåret när det är dags.