Flytt till Avanza och val av fonder

Hej!

Jag känner mig ganska vilsen i valet av min portfölj på Avanza. Jag är tyvärr tvungen att avsluta mitt konto på Lysa pga. flytt utomlands och behöver därför flytta (manuell flytt) mitt sparande till Avanza. Jag hör till kategorin ”oerhört ointresserad” och hade ett konto med 100 % aktiefonder på Lysa pga. långsiktigt sparande.

Jag har tänkt köra samma upplägg på Avanza men tycker att det är fruktansvärt tråkigt att hålla på att välja fonder, samtidigt som jag kan bli supernojig och det finns en risk för att jag börjar spendera alldeles för mycket tid på Avanza.

Av min tänkta summa har jag nu satt 70 % till LF Global Index, tänkte sätta 20 % till Öhman Marknad Sverige (pga. hållbarhetsfokus) och 10 % till något ”emerging markets” eller liknande.

Jag funderar också på om det skulle vara enklare att bara köra på Auto på Avanza med risken för inte lika bra resultat som jag haft på Lysa

Jag är oerhört tacksam för ALL input!

Jag vill också tacka varmt @janbolmeson och @carolinebolmeson samt detta forum för all kunskap och inspiration som jag fått hittills! Och så klart alla pengar som genererats tack vare er. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Kör på

80% DNB Global Indeks
20% PLUS allabolag Sverige

Bred, globalt och billigt

6 gillningar

Jaaaa! Bara två fonder! Ännu bättre! Tack, @javierSE! :slight_smile:

Nu har jag redan valt LF Global Index, såg att det funnits en del diskussion om valet mellan den och DNB Global Index men valde till slut LF Global Index. Jag är dock öppen för argument för att byta.

Men en Sverige-fond har jag inte spikat än och ska behålla PLUS allabolag Sv som ett alternativ.

1 gillning

För diskussion (kanske inte relevant för trådskaparen): som utlandssvensk har man ju minskat exponeringen mot Sverige i sin privatekonomi. Hade det inte kunnat användas som argument för att vikta upp sin överexponering mot Sverige något i sitt fondsparande?

1 gillning

Det är nog snarare ett argument för att minska exponeringen mot Sverige, eftersom huvudargumentet är home bias med allt vad det innebär, vilket försvinner om man flyttar. Då gäller home bias för det landet istället.

3 gillningar

Sant. Men det bygger ju på att planen är att inte komma tillbaka…

2 gillningar

Om du vill diversifiera lite och skiter Svenska aktier du kan köra

80% DNB Global
10% Räntefonder
5% Guld (Lundin Gold aktie)
5% Valour Bitcoin SEK Zero (zero avgift)

1 gillning

@Roark & @carapace, jag förstår inte riktigt varför man skulle minska exponeringen mot Sverige? På vilket sätt blir det mindre fördelaktigt att köpa svenska fonder om man är bosatt utomlands? Jag är inte alls insatt i detta så är tacksam för er värdefulla input! :slight_smile:

För tydlighetens skull kan jag också säga att jag kommer att göra insättningar, ifall jag gör några alls, ganska sällan. Oklart i dagsläget om jag kommer att stanna utomlands eller komma tillbaka.

Avanza auto 5 eller 6 och saken är biff :+1:

1 gillning

JA! Jag ska sova på saken men så blir det kanske nu ändå. Som en beställning kollade jag precis på @janbolmeson svar på läsarfråga “Är fondrobot eller egna fonder bäst?”, skrattade högt åt mig själv och kom till insikten att 1) jag lider av separationsångest eftersom jag behövde lämna Lysa och känner mig helt vilsen på Avanza nu, 2) jag förmodligen behöver svälja och välja Avanzas Auto 5 eller 6 för att inte tappa förståndet helt med alla dessa olika fonder som aldrig tar slut.

Och tack för det korta avsnittet, @janbolmeson !

1 gillning

Har sneglat på att lägga in nån Indien fond men har fegat ur hittills då jag kände att risken blev för koncentrerad i ett land.

Min EM fond har 20% Indien också så nöjde mig där.

Kom gärna med fler argument än de ovan varför man borde investera i Indien nu. Kanske ska lägga till det i lekhinken? Pengarna behövs ej på 10+ år.

What seems to be the concern Mr?

Sticker det med mitt yttrande av politisk läggning eller är det innehållet du finner bristfälligt?

Övriga argument, det var nyligen nationellt val i April-Maj, vilket pekar åt att landet kommer fortsätta i samma riktning dem närmaste 5 åren, stabilitet var ordet, vilket jag hoppas du värderar.

Varför just nu?
Kinas regering kallade nyligen till ett topp prio möte ang. landets trasiga ekonomi och Xi Jinping ser alltid självsäker ut, bortsett från denna gång, han såg rädd ut. Det pekar åt att Kina är påväg mot sin undergång.

Det betyder att Indien blir det enda möjliga alternativet hos företag att flytta sin produktion av konsumentvaror till.

Det där råkade bli väldigt spekulativt, men du frågade om fler argument så jag var tvungen gräva lite.

10 år är väldigt saftigt, hade jag varit du hade jag utöver Indienfond köpt ett gäng USA tech aktier som Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia, Apple, Meta, alternativt bara köpa gamla hederliga: Swedbank Robur Technology A (ISIN: SE0000538944)

Allt det där kan ju vara sant och det kan ändå resultera i en inte speciellt spännande utveckling för fonderna, speciellt givet avgifterna.

För att du ska få en extraordinär utveckling så måste du också förutsätta att marknaden inte känner till dina argument och prissatt aktierna för lågt - det är där problemet ligger med ett sådant där bet.

Det är otroligt svårt att bedömma om marknaden prissatt alla aktier i en indien-fond fel (och till den grad att du fortfarande går plus på avgiften relativt globalt index), skulle jag säga :grimacing:

1 gillning

Ja tyvärr är det inte ovanligt att banker inte vill ha med en att göra vid utlandsflytt. Bor själv utomlands. Oftast är det för att de inte vill (kostar mer för dem) än att de inte får pga lagkrav.

Avanza kan hantera dig som kund även som utlandsboende med vissa begränsningar. Starta alla konton de behöver före du registrerar dig som utflyttad hos folkbokföringen/SKV annars kan det bli svårt att få starta det du behöver. Om du inte redan har konton där vill säga.

Avanza har även begränsningar att man inte får handla med utländska värdepapper. Men det är ju inget du behöver oroa dig för eftersom du satsar på svenskregistrerade fonder. Avanza Auto 6 är väl det som är närmast Lysa så jag hade i så fall kört på den. För andra som vill handla med utländska aktier, ETF/ETC, så är Nordnet bättre för de har inte denna begränsningen för sina kunder.

När det gäller beskattning av ISK, för jag antar att du tänker dig att sätta det på ett ISK konto, så är det lite olika regler beroende på din skattestatus.

Som obegränsat skattskyldig fungerar ISK precis som man bor i Sverige. ISK schablonbeskattas som vanligt. Obegränsat skattskyldig är man typiskt om man har endera av partner, barn, någon form av boende eller företag kvar i Sverige, t.o.m. andrahandsuthyrd hyres räknas.

Som begränsat skattskyldig (dvs du har i princip ingenting kvar i Sverige mer än konton) så blir det lite annorlunda. Avanza kommer att betrakta dit ISK som en Aktiefond depå och rapportera det SKV på det sättet. Dvs alla enskilda försäljningar av fonder måste redovisas i årliga deklarationen i Sverige. Men den admin kan man undvika genom att helt enkelt inte sälja fonder. Långsiktigt sparande är ju ändå inte till för att ta ut pengar från så egentligen inget problem. Men kan vara bra att vara medveten om. Notera att ISK kontot är detsamma, bara att Avanza rapporterar det till SKV som om det var en depå.

Lycka till med utlandsflytten! Man lär sig otroligt mycket genom att bo utomlands - om sig själv, om nya landet och om Sverige också eftersom man ser landet lite på håll :grinning::+1:

De amerikanska företagen du nämner har jag redan hyfsat vikt i, genom 2 globalfonder och även en USA-fond som jag spetsade till det med…

Känns bra där om Trump blir vald, ekonomin borde väl kunna fortsätta i fin riktning där då…

Har inte någon insikt i Indien alls, men ser det du skriver och tänker att jag kan lägga indien i min lekhink med en mindre summa och månadsspara dit som i övriga fonder.

Allt jag lagt i fonderna behövs inte på 10+ år minst.

Det stämmer, aktiepris baseras enbart utifrån tillgång och efterfrågan, vad köparen i detta fall kan vara säker på är att
innehållet har verklig potential, dvs. ett **faktiskt lönsamt och väl fungerande bolag som inte är beroende av investeringar utan försörjer sig självt.

Jag har ej påstått att en spektakulär utveckling är i sikte, eftersom jag ej kan se in i framtiden vore det galenskap. Jag påstår att bolagen har bra förutsättningar att etablera sig och växa.
Varenda aktie kan vara fel prissatt, det är inget fenomen exklusivt till Indien, det kan förekomma inom Svenska bolag likaväl, jag betvivlar att du kritiserar varenda fond med en avgift över 2%
Det är i företagets och fondförvaltarens bästa intresse att aktiepriset stiger så högt som möjligt.

Swedbank Robur Tech A har 1,33% avgift, avgiften är relativ, hur mycket en köpare är villig att betala för en förvaltare, det är fullständigt subjektivt vad som är standard.

Goldman Sachs är välkänt namn inom branchen, det är inte precis så att dem chansar vilka bolag som ska in i fonden. Dem förlorar själva på att prestera dåligt, fonden får dåligt betyg, dåligt rykte.

Ett bolag som presterar bra drar naturligt till sig investerare, Indiens medelklass har växt 6,3% varje år mellan 1995-2021.Medelklassen representerar nu 31% av Indiens befolkning och beräknas stiga till 38% år 2031 respektive 60% år 2047, 1,4 miljarder människor är ett separat ekosystem, syd/nordamerika är lite mer än 1 miljard människor som skala. Dessa individer gör och kommer investera i Indiska bolag likt vi i Sverige köper aktier i Svenska bolag, vad som skiljer här är kraftigt förbättrade förutsättningar för global marknad.

Jag är 12% plus på en 2,26% fond, avrundat så är jag 10% plus, hade jag köpt fonden ett år tidigare hade det varit omkr. 38% plus, så ca. 35,75% efter avgiften, ett litet pris att betala, vaaaaad är problemet?

Är det inte bättre du startar en separat tråd om Indien? Känns väldigt OT jämfört med TS fråga om ett alternativ till Lysa.

@moderatorer ?

3 gillningar

Jag svarar enbart på respons från en oliktänkande.

Jag glädjer mig att du öppnat intresse för Indien, oavsett hur litet :nerd_face: Lita på magkänslan säger ja :blush:

Värdefull input! Tack. Det är bra att veta att det enbart är svenskregistrerade fonder som gäller för mig! Det visste jag inte men har som tur är inte planerat något annat. :slight_smile: Avanza Auto 6 funderar jag på! Nu har jag redan hunnit sätta 50 % av min planerade summa på LF Global Index men funderar på att byta helt till Auto 6…

Det är sannolikt att jag kommer att fortsätta vara obegränsat skattskyldig i Sverige eftersom min man kommer att stanna här till att börja med.

Tack! Jag håller med om att det är lärorikt att flytta till ett annat land. Bara genom förberedelserna lär man sig en hel del.

1 gillning